Tesla Model X (t.v.) kommer neste år   og den elektriske SUVen får en rekkevidde på rundt 500 kilometer. Men Audi har ingen planer om å sitte på sidelinjen, og har planer om en luksus SUV med rekkevidde på hele 700 kilometer. (ILLUSTRASJONSFOTO)
Tesla Model X (t.v.) kommer neste år og den elektriske SUVen får en rekkevidde på rundt 500 kilometer. Men Audi har ingen planer om å sitte på sidelinjen, og har planer om en luksus SUV med rekkevidde på hele 700 kilometer. (ILLUSTRASJONSFOTO)

De skal overgå Tesla med luksus-SUV

Elektrisk toppmodell – med rekkevidde på 70 mil!

Om et knapt år kommer Tesla med sin Model X. En diger SUV som baserer seg på suksessmodellen Model S. Rekkevidden er oppgitt til å bli rundt 50 mil.

Foreløpig er Tesla i en egen klasse på rekkevidde – men det har Audi planer om å gjøre noe med.

Deres plan er nemlig å få ut en ny status-SUV med betegnelsen Q8. Denne skal kunne kjøres hele 200 kilometer lenger enn Model X, skriver tyske Auto Bild.

Les mer om Model X – klikk her:

Store ambisjoner


Dette vil i tilfelle være en stor nyhet i elbilsegmentet. For selv om Tesla har hatt biler med 50 mils rekkevidde en god stund allerede, er det ingen av de andre bilprodusentene som har noe lignende.

Audi har foreløpig ingen elbiler i sitt sortiment i det hele tatt, faktisk, bortsett fra E-tron-varianten av den ikke akkurat folkelige superbilen R8.

Men det betyr altså ikke at det mangler på ambisjonene.

LES OGSÅ: Her kan du sjekke om naboen har kjøpt seg Tesla

Teknikk fra Q7

Designmessig skal det være snakk om en slags XL-versjon av Audi A6 Allroad. Og det tilsier jo at vi ikke akkurat snakker om en småbil.

Teknikken hentes fra kommende Q7 – og vekten skal holdes nede på akseptabelt nivå.

Det blir også hentet en del løsninger fra tidligere nevnte elektriske superbil – Audi R8 E-tron – blant annet et avansert system som kontinuerlig sender ut riktig mengde med krefter til hvert av hjulene.

Noe helt konkret om når bilen blir lansert har vi ikke funnet noe informasjon om.

Ikke bare stort og dyrt

Nå høres det ut som om Audi utelukkende skal lage miljøbiler av typen kostbare luksus- eller superbiler. Men bildet er noe mer nyansert.

I år kommer de blant annet med en ladbar hybridversjon av Audi A3 E-tron. Det kommer også en elbilvariant av småbilen Audi A1.

BMW er foreløpig eneste av de tyske premiummerkene som er ute med en elektrisk bil – nemlig kompaktmodellen i3.

Bruktbil: Se hva de mest fornøyde eierne kjører