Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tross salgsøkning de siste årene, er Lexus fortsatt et marginalt bilmerke i Norge.

Men nå har de en potensiell storselger på gang.

Neste nye bilmodell fra Lexus er nemlig en SUV i familiebilklassen – og dermed en bil som har forutsetninger for å løfte det samlede Lexus-salget kraftig.


Aggressiv front

Hittil har vi sett den i konseptversjon, den endelige produksjonsmodellen skal debutere på bilutstillingen i Genève i mars.

Konseptbilen LF-NX har et ganske dramatisk design, der særlig en svært aggressiv front har vakt oppsikt.

Det har lenge blitt spekulert i hvor tøffe Lexus egentlig tør være når bilen skal gjøres helt ferdig. Og det har vi – sannsynligvis – fått svaret på nå.

Luksusbil ble 300.000 kroner billigere i år


Slik ser Lexus-SUVen ut i konseptversjon, ingen tvil om at Lexus gjerne vil skille seg ut her!


Rune kjøpte Lexus til 4,3 millioner – usett

Pinlig glipp?

Under en presentasjon gjort av Toyota-konsernets USA-sjef, James Lentz, dukket det nemlig opp et bilde av LF-NX som skiller seg klart fra konseptbilen – og som ser ut som en produksjonsklar modell.

Det er uklart om dette er en bevisst lekkasje eller en pinlig glipp.

Lexus har så langt ikke villet kommentere saken i det hele tatt – og i mellomtiden går bildet på rundgang på en rekke bil-nettsteder verden over.

Tre generasjoner RX

Ikke helt overraskende er fronten tonet en god del ned på det som vi da tar sjansen på å anta er produksjonsklar modell. Den gapende grillen har blitt mindre, men er fortsatt i høy grad framtredende og egnet til gi bilen særpreg.

Mye tyder på at bilen skal hete NX, og i produktutvalget til Lexus går den inn under RX som har vært en suksess i tre generasjoner. Den har også solgt brukbart i Norge, men er for dyr til å kunne appellere til større kjøpegrupper.

Les vårt førsteinntrykk av Lexus IS 300h her:


Deler med RAV4

Der kan det bli noe helt annet med NX. Den er løselig basert på siste generasjon Toyota RAV4. Det er med på å holde utviklingskostnadene nede.

Lexus satser også på rendyrket hybriddrift i Norge.

Det betyr at den kommer relativt gunstig gjennom avgiftssystemet.

Det er grunn til å vente at bilen størrelsesmessig blir lik RAV4, det betyr i praksis at den er stor nok til å duge som familiebil for de aller fleste.

Mange konkurrenter

Prismessig kan vi nok regne med at den vil starte rundt 500.000 kroner – da med motorer som samlet vil ha en effekt rundt 200 hestekrefter.

Konkurrentene er mange, med Audi Q5 og BMW X3 og Range Rover Evoque i fremste rekke.

Lexusen vil neppe være mye billigere enn disse i utgangspunktet, men "sluttsummen" blir fort mer gunstig, de tyske konkurrentene er kjent for å ta seg svært godt betalt for ekstrautstyr.

Lexus RX 400h: Er dette verdens beste brukt-SUV?

Hekken på konseptbilen er ikke riktig like radikal som fronten - men det er nok grunn til å vente et litt mer forsiktig uttrykk her også.

Test Lexus GS 450h: Bilen konkurrentene bør frykte