Det er kanskje på innsiden de største forandringene på nye VW Polo er kommet. Her er ekslusiviteten tatt opp et nivå - og du den drar nytte av det nye infortainmentsystemet som brukes i storbror Golf.
Det er kanskje på innsiden de største forandringene på nye VW Polo er kommet. Her er ekslusiviteten tatt opp et nivå - og du den drar nytte av det nye infortainmentsystemet som brukes i storbror Golf.

VW Polo: Denne kan true bestselgeren

Billigmodell blir bedre.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ikke før har VW-konsert banket ut nye Golf i forskjellige varianter, så kommer jammen en facelift av lillebror Polo også.

Den beholder størrelsen, og er dermed rundt 30 centimeter kortere enn Golfen, men nye motorer, nytt utstyr og justeringer på utseendet skal sørge for å friste flere kunder.

Og med lavere pris enn storebroren, kan det nok tenkes at også en del Golf-kunder tenker: Hmmm, trenger jeg egentlig en større bil enn Polo?

VW Polo blå og rød

Lest test av Polo her:

På tide med oppjustering

Polo er en modell som ble lansert første gang i 1975 og nå er inne i sin femte generasjon. På snart 40 år har den rukket å få godt fotfeste. Så langt er det faktisk solgt over 14 millioner eksemplarer av den.

Dagens versjon stammer fra 2009 – så det er på tide med en oppjustering. Konkurransen i denne bilklassen har tatt seg betydelig opp de siste årene.

Nye modeller de siste årene er blant annet Toyota Yaris, Ford Fiesta og Peugeot 208.

Gamle og gode: Disse har minst feil etter ti år

VW Polo blå

Mer utstyr og høyere sikkerhet

Mest moro for sjåføren er kanskje at nå også Polo drar nytte av det nye infotainmentsystemet fra Golf. Det betyr mer avansert og nyttig utstyr også i småbilklassen.

Dessuten får den også mer avansert førerassistentsystemer – som gir økt sikkerhet.

Polo til topps i kvalitetsundersøkelse

Syv nye motorer

Nye motorer er også på plass – totalt syv stykker, tre diesel og fire med bensin. Inkludert i det nye motorutvalget er også en tresylindret TDI-motor som har et forbruk på bare 0,32 liter på mila. CO2-utslippet er 82 gram per kilometer.

For øvrig er det 90 og 105 hk som gjelder om du vil ha diesel.

Bensinmotorene har 60, 75, 90 eller 110 hk.

Statusbiler gjør det dårlig i kvalitetstest – les mer her:

Ikke bare fornuft

Mye handler naturligvis om lavt forbruk og å være miljøvennlig. Men heldigvis ikke alt. Det kommer nemlig både GT og GTI-versjoner også.

Sistnevnte får en sprek 180 hks motor, mens GT (diesel) kan skilte med 150.

Et par rampete versjoner må jo til – nå som Polo har blitt introdusert til WRC-sirkuset.

Prisene er ikke klare enda - men med nye og mer effektive motorer er det ikke usannsynlig at vi får en prisnedgang.

VW Polo rød forfra

LES OGSÅ: Dette er de beste småbilene