Drømme kombinasjonen. Toyotas kvalitet og Teslas elbilteknologi. Den selges dessverre bare i USA
Drømme kombinasjonen. Toyotas kvalitet og Teslas elbilteknologi. Den selges dessverre bare i USA

Tesla og Toyota lager elbil sammen

Drømmekombinasjonen som nordmenn ikke får kjøpt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg oppdaget nettopp at Toyota faktisk lager RAV4 som elbil – rekkevidde 250 kilometer – større plass en dagens RAV4 og batterier i samarbeid med Tesla. Hvorfor i alle dager selges ikke denne i Norge? Har Tesla satt ned foten?

Benny svarer:

Man skulle jo tro at dette er drømmekombinasjonen for nordmenn: En SUV med Toyota-kvalitet og Teslas elbilteknologi.

Jeg tror ikke at det er Tesla som har satt ned foten her. Tesla og Toyota begynte med dette prosjektet allerede i 2010, da basert på den forrige generasjon av RAV4.

Jeg vet også at den norske importøren har vært og prøvekjørt den, for godt og vel ett år siden.

Bilen er først og fremst utviklet for USA-markedet og dermed ikke typegodkjent for Europa. Denne bilen er heller ikke bygget for norsk vinter og de utfordringene den medfører.

Det er jo som kjent slik at en del biler bygges spesifikt for ulike markeder. Det er mange biler som selges i USA som vi ikke får til Europa og Norge, og visa versa.

Toyota RAV4 EV bygges også på Toyotas fabrikk i USA, mens komponentene til drivverket sendes over fra Tesals fabrikk. Batteripakken tror jeg er den samme som for Tesla Roadster – eller i alle fall veldig lik.

Den første elektriske RAV4 kom allerede som 1. generasjon helt tilbake i 1997. Den ble bygget i Japan og altså uten hjelp av Tesla. Så dette er ikke noe nytt for Toyota.

Joda - Toyota har elektriske biler de også. Vi vår bare ikke kjøpt dem. (Foto: Toyota)

Vi støvsugde Frankrike for elbiler – nå er det stopp


Dagens utgave skal bygges i 2.600 eksemplarer over en periode på tre år, om jeg ikke tar helt feil.

Toyota er jo også – mildt sagt – litt forsiktige når det gjelder innovative nyvinninger. De har jo et veldig godt (og dermed viktig) rykte å i vareta.

De slipper garantert IKKE noe ut på markedet før de er 117,5 prosent sikre på at kvaliteten holder mål.

Jeg tror vi skal se på hele dette prosjektet som en kombinasjon av forskning og testing. Hit til Norge kommer den i alle fall ikke i sin nåværende utgave.

Det som imidlertid kommer i løpet av kun kort tid er hydrogenbiler fra Toyota, men ei heller disse i RAV4-utgave. I alle fall ikke til å begynne med.

Håper dette ga svar på noe av det du lurte på.

For noen er det ekstra lønnsomt å kjøre elbil



Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 5: Disse kræsjtestene glemmer du ikke så lett

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: