Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilglade Kim Henrik Lundsgaard har importert biler fra USA i mange år. Den siste fangsten er imidlertid verken en kul Corvette eller en klassisk Mustang.

Han må innrømme det selv, det slår ikke akkurat gnister av en Toyota RAV4. Men nå er ikke Kim Henrik Lundgaards Toyota helt som vanlige mini-SUV-er heller – den går utelukkende på strøm og er sannsynligvis den eneste i sitt slag i Europa, skriver Oppland Arbeiderblad.

Se bildeserie her: Toyota RAV4 – som elbil

Får litt mer i USA

Kim Henrik Lundsgaard har luften som arbeidsplass og har bodd i USA i mange år. En dag han og kona var ute på bilhandling, kom de over en Toyota RAV4.

– Det som er med de amerikanske utgavene, er at de er 25 centimeter lengre enn den europeiske. Vi fant ut at de kom godt med når vi skulle laste inn barnevogner, sier Lundsgaard som tok med bilen over til Gjøvik og Norge, til konas store glede.

– Hun er så fornøyd med den bilen at jeg ikke får lov til å selge den. Det er en veldig god bil også, den bare går og går. Det er derfor jeg bestemte meg for importere en RAV4 elbil, forteller Lundsgaard.

EV

Takket være snille norske avgiftsregler er det enkelt og ikke så veldig kostbart å importere en elbil, selv om den er relativt ny. En liten papirmølle må imidlertid settes i gang, men ellers er det grei skuring.

I og med at bilen er utstyrt med hvite tåkelys i stedet for de klassiske amerikanske oransje, slipper man å skifte glass for å få de godkjent også – selv om Biltilsynet naturligvis vil titte på bilen før den får sine nå etter hvert så kjente EL-skilter.

Kim Henriks RAV4 er en 2012-modell, og skiller seg fra «originalen» ved at den er har et helt spesielt «el-dashbord» og den «tette» grillen som domineres av bokstavene «EV», som står for «Electric Vehicle». I tillegg blir elbilutgaven av RAV4 kun levert med tohjulstrekk.

Tesla-plunder

Bilen er et samarbeidsprosjekt mellom Toyota og amerikanske Tesla, og det er her Kim Henrik Lundsgaard har støtt på noe som kan bli et problem.

– Bilen er Toyota tvers igjennom, men batteripakken er den samme som er i Tesla Roadster. Toyota er veldig positive til bilen, synes det er kjempemoro at det finnes en i Norge – den er faktisk kun til salg i California – men Tesla har sagt de ikke vil bistå med noen form for service ettersom den ikke er kjøpt gjennom en Tesla-forhandler. Foreløpig er de veldig steile, men vi får håpe de mykner opp etter hvert, sier Lundsgaard som ikke får fullrost elbilen fra Toyota – og Tesla.

Nesten fram

For elbilentusiasten er slettes ingen nyfrelst elbileier.

– Jeg har en Nissan Leaf også som jeg er veldig fornøyd med. Den går stille og fint, men jeg sliter med rekkevidden på vinteren. Jeg rekker akkurat ikke fram til Gardermoen på jobb, men der er Toyotaen suveren, skryter han og forteller at med en rekkevidde på 250 kilometer er han sikker på å komme til jobb uten å bli strømløs på veien.

– Men det er klart det tærer på strømmen, spesielt på vinteren med snøslaps i veien og varme i kupeen, men foreløpig har jeg ikke blitt stående langs veien, smiler han.

Som de fleste elbileiere setter også Lundsgaard pris på de lave driftskostnadene og det minimale vedlikeholdet.

– Det er jo bare kupefilter og bremseklosser som må skiftes. Ved snill kjøring kan man faktisk kjøre 150.000 kilometer uten å skifte bremseklosser, sier han. Servicen kommer han til å ta i garasjen, koblet opp mot forhandlerens PC i California.

– Alt foregår på nett, så det er jo veldig lettvint, sier han. Og så er den kvikk! 0–100 på sju sekunder er ikke så ille for en bil som veier to tonn. Det er som en klassisk Golf GTI som veier under halvparten, det!

Les flere bil- og motorsaker i Oppland Arbeiderblads motormagasin her

LES OGSÅ: Jakten på den beste brukt-SUVen