BMW i3 fikk en strålende mottagelse da den ble lansert på det norske markedet i fjor høst. Her lå det an til lange ventelister   men nå får importøren flere biler enn det opprinnelige antallet.
BMW i3 fikk en strålende mottagelse da den ble lansert på det norske markedet i fjor høst. Her lå det an til lange ventelister men nå får importøren flere biler enn det opprinnelige antallet.

BMW i3: Dobler antallet elbiler

Etterspørselen skapte luksusproblem.

I november i fjor lanserte BMW sin første elbil i Norge. i3 heter den, og i elbil-landet Norge var responsen ikke uventet god.

Rundt 1000 biler solgt alt før kundene hadde fått se eller prøve bilen.

Det er ganske unikt – og ga BMW et skikkelig luksusproblem.


Lange ventelister

1000 biler var nemlig det den norske importøren hadde fått tildelt, fra lansering 2013 og ut 2014.

Dermed lå det an til lange ventelister – og i verste fall en rekke misfornøyde kunder.

Og for BMW naturligvis også fare for tapte salg.


Heftig hybrid: Denne kan være farlig for lommeboka



Første halvår

Det ble derfor tidlig kjent at importøren presset på for å få flere biler, og det har de lykkes med.

BMW kan nå melde om økt produksjon av i3.

For Norge er kvoten økt med over 100 prosent – og godt over halvparten av disse bilene skal være klare for levering i løpet av første halvår 2014.

BMW i3 har skapt voldsom interesse - ikke bare i Norge. Nå står folk i kø for å kjøre og kjøpe den.
BMW i3 har skapt voldsom interesse - ikke bare i Norge. Nå står folk i kø for å kjøre og kjøpe den.

Den norske Tesla-feberen imponerer også i USA

Solid forbedring

– Interessen for BMW i3 har vært enorm og nå sørger BMW Group for å levere enda flere biler til det norske markedet, sier Kjetil Myhre som er markeds- og kommunikasjonsdirektør for BMW i Norge, i en pressemelding.

I praksis kan kunder som bestiller bil nå, regne med å få den levert på forsommeren.

Det betyr altså fortsatt at man må regne med å vente i flere måneder på bilen – men i forhold til det som var utgangspunktet, er dette å betrakte som et solid forbedring.

Golf kommer

For BMW er det helt klart viktig å smi mens jernet er varmt. Høsten 2014 kommer nemlig en stor nyhet som virkelig er ventet å ta markedsandeler.

Da ruller Volkswagens elektriske Golf inn på markedet.

Golf er i dag Norges suverent mest solgte bil, og det vil forundre mye om ikke også den elektriske utgaven går til topps i sin klasse.

Blir dette din nye, miljøvennlige super-SUV?

Doblet salget

Samtidig har lillebror e-up! allerede tatt en solid posisjon i markedet. Også Ford er på plass med sin Focus Electric.

Bestselgeren i klassen er fortsatt pioneren Nissan Leaf. Tross flere nye konkurrenter, hadde den sitt beste salgsår i 2013.

Leaf-salget doblet seg fra 2012 og endte til slutt på 4.604 eksemplarer. Med det ble Nissans elbil Norges tredje mest solgte bil i fjor.

Ingen kjøper flere elbiler enn nordmenn


BMW i3 skrått forfra
BMW i3 skrått forfra

Oppgitt elbilselger: Denne er et rent helvete å kjøre!