Toyota Hiace: Håper noen vil redde denne klassikeren

Hvis ikke blir den til spiker.

Første generasjon Toyota Hiace begynner virkelig å bli et sjeldent syn på norske veier   dette eksemplaret har fått en siste sjanse, på 'overtid'. (Foto: Faksimile fra finn.no.)
Første generasjon Toyota Hiace begynner virkelig å bli et sjeldent syn på norske veier dette eksemplaret har fått en siste sjanse, på "overtid". (Foto: Faksimile fra finn.no.)

Vinteren 1974 rullet det en liten japansk varebil av båten og inn på bilhavna i Drammen.

Toyota Norge hadde tatt inn de aller første eksemplarene av Hiace. Forventningene var de helt neppe store. VW Transporter og Ford Transit nærmest eide dette markedet i Norge og Toyota var fortsatt et ganske smalt og lite merke.

Men den kompakte og enkle japaneren hadde kvaliteter som fort skulle gjøre den brysom for konkurrentene.


Norsk bilhistorie

Resten er historie. Da Hiace offisielt forsvant fra det norske markedet i 2011, hadde den solgt i over 110.000 eksemplarer. Og den hadde tatt førsteplassen som Norges mest solgte varebil i utrolige 30 år.

Hiace har vært en del av norsk bilhistorie i alle disse årene. Og den har trofast tjent en rekke yrkesgrupper som har hatt Hiace som en viktig del av jobben sin. Enten de har vært håndverkere, eid en liten butikk – eller kjørt aviser.

Skikkelig entusiast: Bjørn har hatt 500 Toyota Hiace

En siste sjanse

Hiace var en arbeidshest, og arbeidshester er som kjent ikke alltid de som blir tatt best vare på.

Derfor begynner det å bli svært sjelden å se et tidlig eksemplar til salgs her hjemme.

Men nå har det dukket opp ett – som har fått en siste sjanse på finn.no. Jostein fra Sandnes har nemlig forbarmet seg over et eksemplar som egentlig skulle sendes til opphogging – og lagt det ut på vegne av eieren.

Denne hekken var et velkjent syn på norske veier i mange år - men nå er det ikke mange av disse igjen.  (Foto: Faksimile fra finn.no.)
Denne hekken var et velkjent syn på norske veier i mange år - men nå er det ikke mange av disse igjen. (Foto: Faksimile fra finn.no.)

LES OGSÅ: Derfor var Hiace nærmest uslitelig

Mangler førersete

Her snakker vi tidlig og klassisk Hiace. Registrert på høsten 1975, på JU-skilter. Den har den velkjente 1,6-liters bensinmotoren og blå farge. For beskjedne 5.000 kroner blir den din. Men du må nok være forberedt på å investere både tid og penger hvis du skal få den tilbake i god stand.

– Bilen er original, men må anses som et restaureringsobjekt. Bilen mangler førersete. Det er noe problemer med motor, og denne er muligens defekt, opplyser Jostein som oppdaget bilen ved en tilfeldighet og synes det er for ille hvis en så komplett og etter hvert sjelden Hiace skal bli spiker.

– Bilen kan altså ikke kjøres for egen maskin slik den står i dag. Bilen er også avregistrert. Kilometerstand er ukjent, skriver Jostein videre i annonsen.

Klikk her for å lese hele annonsen:

Vil ikke vente lenge

Nå skal ikke eier være innstilt på å vente veldig lenge før bilen sendes på sin siste reise.

Så den – eller de – som kan tenke seg å få stoppet akkurat det, bør nok både gå i minibanken og skaffe til veie en bilhenger ganske kjapt, for så å sette kursen mot Sandnes.

Vi i Broom vil i så fall sette stor pris på å få vite hva som skjer med bilen videre.

Apropos liten varebil – sjekk denne!

Den første Hiacen fotografert på Holmen i Drammen. Dette ble starten på et stort norsk bileventyr. (Foto: Bilde fra boken
Den første Hiacen fotografert på Holmen i Drammen. Dette ble starten på et stort norsk bileventyr. (Foto: Bilde fra boken

Topp 10 varebiler: Disse er kåret til de beste