Jaguar har vist sin kommende SUV igjen   denne gangen på bilutstillingen i Brüssel. Om to år skal den være klar til lansering, dermed får SUV kjøpere med god økonomi enda mer å velge mellom.
Jaguar har vist sin kommende SUV igjen denne gangen på bilutstillingen i Brüssel. Om to år skal den være klar til lansering, dermed får SUV kjøpere med god økonomi enda mer å velge mellom.

Jaguar XQ: Dette skal bli sportsbil og SUV – i ett

Jaguar viser nye bilder av en svært spennende nykommer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jaguar har alltid vært en nisjeprodusent. Med eksklusiv image, få modeller – og som regel stive priser.

Under det tidligere eierselskapet til Ford gjorde de et forsøk på å bredde seg kraftig, blant annet med Ford Mondeo-baserte X-Type. Men det viste seg å være en litt for lettvint løsning som ikke veldig mange kunder bet på.

Indisk eier

Nå er det imidlertid nye tider – og ny eier. Indiske Tata tok over Jaguar og Land Rover for noen år tilbake.

De som i utgangspunktet var skeptiske til indisk eierskap av disse tradisjonsrike merkene, har så langt fått mange grunner til å bli beroliget.

Tata har nemlig vist at de jobber både langsiktig og målrettet, noe som allerede har begynt å gi resultater. Salget har økt, og mer skal det bli når bilen på disse bildene debuterer.

Denne Jaguaren ble beskyldt for å ikke være ekte vare

Flere nye modeller

Her snakker vi nemlig om Jaguars aller første SUV. Den er også første modell ut på en helt ny plattform som skal danne utgangspunkt for flere nye biler - og en kraftig økning i antall modeller fra merket i årene som kommer.

Bilen debuterte som konsept på bilutstillingen i Frankfurt i fjor. Nå har Jaguar vist den igjen på bilutstillingen i Brüssel, og denne gangen i en helt ny farge, kalt Italian Racing Red.

Samtidig lekker det litt flere opplysninger rundt bilen som fortsatt har konseptnavnet C-X17, men som med stor sannsynlighet skal hete XQ.

Interiøret forteller klart og tydelig at dette er et konsept. Enkelte elementer blir sikkert med videre, men det er grunn til å vente en god del endringer før dette er klart til å gå i produksjon.
Interiøret forteller klart og tydelig at dette er et konsept. Enkelte elementer blir sikkert med videre, men det er grunn til å vente en god del endringer før dette er klart til å gå i produksjon.

Se Jaguaren som var bortgjemt på låven


Sporty design

Jaguar-ingeniørene skal nemlig være godt i gang med utviklingen.

Bilen skal være klar til lansering i 2016 og har ifølge ryktene bakhjulstrekk som standard. Men naturligvis kan man også få den med 4x4.

For Jaguar er det viktig å betone sporty, personbillignende kjøreegenskaper.

Det gjenspeiler seg også i designet, som er mer sportslig enn offroad-macho.


Høye volumer

Den nye Jaguar-plattformen skal muliggjøre fleksibel produksjon med høye volumer.

På denne måten vil Jaguar også kunne gå mot områder innenfor premiummarkedet som har stor vekst. Og det er naturligvis her XQ kommer inn.

Jaguar har tapt mye av både salg og inntekter på å ikke ha en SUV i sitt modellprogram. Suksessen og marginene Porsche har hatt med sin Cayenne er et bevis på hvor lønnsom SUV-satsing kan være. Jaguar kommer sent til selskapet, men mye tyder på at de virkelig har gjort hjemmeleksa i forkant.

Jaguar henter med seg formspråk og linjer fra flere av dagens modeller når de skal lage SUV. Her er det sportslige tungt vektlagt.
Jaguar henter med seg formspråk og linjer fra flere av dagens modeller når de skal lage SUV. Her er det sportslige tungt vektlagt.

Konsernbroren ble over 100.000 kroner billigere



Typisk Jaguar

Ambisjonene med XQ er nemlig ikke snaue: Ifølge Jaguars egne opplysninger om bilen skal den strekke designmulighetene i segmentet ved å kombinere karakteren og kjøreopplevelsen i en sportsbil med økt tilstedeværelse, stil og fleksibilitet.

Når flere bilder av bilen nå er sluppet, er det i alle fall ingen tvil om at det er en Jaguar. Her er det designelementer fra flere av merkets modeller, samtidig som det sporty preget gjennomsyrer hele bilen – og blant annet skal skille den fra modellene til konsernbror Land Rover / Range Rover.

Lamborghini kommer også med SUV – og den blir tøff!

Velvoksen SUV

Konseptbilen ble opprinnelig vist som en 4+2 seter, der de bakerste setene er til bruk når bilen står stille. De svinges da opp og ut av bagasjeromsgulvet – og man kan sitte og ha picnic under bakluken. I en produksjonsklar bil, vil nok en mer konvensjonell bruk av setene – som to ekstra bakseter – være langt mer anvendelig.

Dette er en relativt velvoksen SUV med lengde på 4,71 meter og bredde på like under to meter.

Det betyr at den i praksis vil legge seg hakket over de kompakte SUV-ene i klassen – og nærme seg biler som Mercedes ML og BMW X5.

Prismessig er det nok grunn til å vente at Jaguar legger den høyt – sannsynligvis noe over de tyske konkurrentene.


Jo – du kan få luksus-SUV til under 300.000 kroner

Jaguars første SUV er nå bare to år unna, det betyr at ingeniørene snart går i gang med sluttspurten på utviklingen.
Jaguars første SUV er nå bare to år unna, det betyr at ingeniørene snart går i gang med sluttspurten på utviklingen.

LES OGSÅ: S-Type – klassisk luksus til lavpris