Elbil eller tog: Hva er raskest?

Vi lot superelbilen ta utfordringen.

Broom ville sjekke hvor effektiv elbilen er til pendling   og lot den konkurrere mot toget. Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, kjørte elbilen Tesla Model S   mens sambygding Morten Wold tok toget. Strekningen er fra Åmot i Modum til Stortinget i Oslo.
Broom ville sjekke hvor effektiv elbilen er til pendling og lot den konkurrere mot toget. Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, kjørte elbilen Tesla Model S mens sambygding Morten Wold tok toget. Strekningen er fra Åmot i Modum til Stortinget i Oslo.

Det er en mørk og kald mandag morgen på bussholdeplassen i Åmot i Modum kommune. Når jeg kommer, står allerede sambygding og stortingsrepresentant for Frp, Morten Wold, og venter.

Vi pendler begge to til hovedstaden – og nå skal vi finne ut hva som er raskest: Elbil eller tog.

Morten kjører vanligvis bil til stasjonen i Hokksund, for så å ta toget til Nationaltheatret, som bare er noen minutters spasertur unna Stortinget.

I dag blir derfor konkurransen å komme seg raskest mulig fra Åmot til Stortinget. Og mye tyder på at det kan bli jevnt.

Klare til start: Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen og stortingsrepresentant for Frp, Morten Wold. Start er Åmot i Modum - mål er Stortinget midt i Oslogryta.
Klare til start: Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen og stortingsrepresentant for Frp, Morten Wold. Start er Åmot i Modum - mål er Stortinget midt i Oslogryta.

LES OGSÅ: Derfor kan elbil være en dårlig investering

– Og bilen brenner ikke?

– Jaså, du fikk ladet bilen i kulda slik at du har strøm nok til å kjøre. Ikke har bilen din begynt å brenne heller, ser jeg, humrer Morten ironisk da jeg møter han.

– Jepp, gikk fint det. Og du får jo bare håpe at toget er i rute, noe som jo ikke alltid er tilfelle, ellers er du sjanseløs, forsøker jeg å parere.

Gutter er gutter – blir liksom bare ufrivillig barnslige når det kommer til konkurranser.

SE VIDEO: Tesla Model S: Dette er en helt spesiell bilbrann

Vi er i gang

For å være ærlig er jeg slett ikke sikker på å vinne. Morten er også spent. Dette kan vippe begge veier.

Toget vil nok være raskest på den siste distansen, mens elbilens styrke er muligheten til å gli lydløst forbi rushtrafikken.

Kokken er blitt 07.38. Vi rekker ikke å psyke hverandre ut noe særlig mer, før Morten må komme seg av gårde for å rekke å parkere og komme seg på toget som drar fra Hokksund 08.01.

Startskuddet går dermed 07.40 – Morten er først ut av parkeringsplassen – med meg like i hælene. Vi er i gang!

Sjokkert over Tesla-feberen i Norge

Alt to minutter etter start dukker den første køen opp.
Alt to minutter etter start dukker den første køen opp.

Første kø – etter to minutter

Selv ute på "landet", Modum kommune ligger strategisk plassert midt mellom Drammen og Hønefoss, kan det være litt vrien trafikk noen ganger.

Riksvei 35 er kjent for å være rene krøtterstien av en riksvei – og i stedet for en skikkelig oppgradering av den viktig veistrekningen blir det stadig klattvise utbedringer. Så også nå – og vi har ikke mer enn akkurat startet før dagens først kø møter oss ...

Foreløpig berører ikke forsinkelsen noen av oss. Men Morten vet at hvis det blir skikkelig kø og treghet i trafikken, så kan han miste toget sitt. Et stressmoment som er fint å slippe, der jeg sitter i elbilen og kan slappe av.

Etter hvert løsner trafikken seg ganske raskt opp – og vi får fin flyt ned til Hokksund.

Ford Focus Electric: Rett inn i bilklassen som vokser mest

Sur vind på stasjonen

Der skilles vi – Morten svinger ned mot toget, mens jeg kjører rett fram. Dette blir den avgjørende strekningen for elbilen. Det er her jeg må opparbeide meg et forsprang.

Jeg er også fornøyd med at jeg slipper å gå ut i den sure vinden som ofte blåser over perrongen på Hokksund stasjon på morgenen. Den går virkelig gjennom marg og bein.

I det jeg nærmer meg Mjøndalen, tar jeg meg selv i å kikke på klokka hele tiden. Jeg kan togruta – og hvis ikke det er forsinkelser, så vet jeg hvordan jeg ligger an.

Foreløpig har jeg har fint driv og leder, i det jeg starter på den lange strekningen med 90 km/t fartsgrense på Konnerud-siden av Drammenselva.

Over 700 bestilte BMWs elbil – usett

Flat pedal!

Klokken er 08.14 - og jeg er midt i Strømsøtunnelen.
Klokken er 08.14 - og jeg er midt i Strømsøtunnelen.

Jeg kjører ut av Strømsåstunnelen i Drammen akkurat klokken 08.15, og samtidig ankommer også Morten til Drammen stasjon, får jeg beskjed om via en SMS.

Foreløpig har det gått ganske rolig. Det har vært fin flyt – men mye trafikk.

Akkurat når jeg kommer ut av tunnelen og svinger inn på motorveien er det imidlertid lite trafikk.

Dermed er det bare å gi flat pedal – og DEN akselerasjonen, om enn bare noen sekunder, er alene verdt bilturen.

Ærlig selger: – Elbilen er et rent helvete å kjøre

– Så leit, he, he ...

Dessverre finnes det fartsgrenser på norske veier – og det er bare å føye seg pent inn i rekken av biler som oppfører seg "som folk".

Men jeg er spent på hvordan det ligger an med Morten. Helst skulle jeg hatt litt mer forsprang her. Jeg tar en telefon.

Selfie må til - og optimismen er stor etter at Morten forteller at toget er forsinket ...
Selfie må til - og optimismen er stor etter at Morten forteller at toget er forsinket ...

– Hei sann! Hvordan er ståa, Morten? Jeg kjører forbi Lier nå ...

– Du, her står vi og venter på signal i Drammen. Så vi er litt forsinket.

– Er det sant? Så leit, he, he. Ja, det var jo virkelig synd.

– Jo da, men jeg er ikke bekymret. For nå fikk vi tydeligvis grønt lys, og det er herfra og inn at jeg skal spise inn det vesle forspranget ditt – og det skal jeg gjøre mens jeg slapper av og leser avisen ...

– Jada, ja da, vi får se da vet du ...

Inge kjøper flere elbiler enn nordmenn

Som yoga ...

Han har rett, det er hva som skjer herfra og inn som vil avgjøre racet. Og om ikke lenge tar toget snarveien gjennom tunnelen.

Enn så lenge er det imidlertid god plass i venstre fil på E18 – så jeg har fortsatt troen.

Først en kilometer før avkjørselen til Slemmestad og Drøbak, begynner køen å tette seg til – og snart er det bare å finne kollektivfeltet. Med et smil kan jeg konstatere at her er det nesten ingen biler.

Og det er noe helt eget med det å kunne suse forbi køen i "sitt eget" kjørefelt. Det gir en indre harmoni som jeg bare kan forestille meg kan gjenskapes ved å trene yoga på en idyllisk, øde strand sammen med Madonna, Jennifer Aniston eller Sting.

Et par kilometer før avkjørselen til Slemmestad og Drøbak er trafikken blitt tett - og det flytter seg veldig sakte i de to kjørefeltene til venstre. I kollektivfeltet derimot ...
Et par kilometer før avkjørselen til Slemmestad og Drøbak er trafikken blitt tett - og det flytter seg veldig sakte i de to kjørefeltene til venstre. I kollektivfeltet derimot ...

Disse elbilene tente vi mest på

"Toget er forsinket"

Det går imidlertid ikke så lang tid før det kommer inn stadig flere biler. Etter avkjørselen til Ikea er det fortsatt slik at det går langt raskere i kollektivfeltet – men nå ligger jeg blant en jevn strøm av biler.

Ved ankomst Sandvika 08.35 står det helt stille i de vanlige kjørefeltene, mens busser og elbiler ligger tett i tett i kollektivfeltet.

I det samme tikker det inn en SMS fra Morten – "Sandvika stasjon, toget er tre minutter forsinket".

Jeg kjenner presset nå. Vi er side om side – takket være forsinkelsen.

Morten Wold koser seg med avisen på toget og oppdaterer seg på dagens nyheter, mens jeg bryner meg på rushtrafikken inn mot hovedstaden.
Morten Wold koser seg med avisen på toget og oppdaterer seg på dagens nyheter, mens jeg bryner meg på rushtrafikken inn mot hovedstaden.

Irriterende bilister

Ved avkjørselen til Blommenholm har det nesten stoppet opp. Nå stamper det skikkelig – også i kollektivfeltet. Vi snegler oss av gårde, og jeg merker at jeg irriterer meg over bilister som kommer inn fra innkjøringsfeltet og kjører så lenge som mulig kollektivfeltet før de motvillig må flytes seg over i riktig felt.

Kan det være nødvendig? Det bidrar til å sinke trafikken betydelig i kollektivfeltet – samtidig som de selv neppe tjener noe som helst tid å snakke om i det hele tatt!

Ny SMS fra Morten: "Fire minutter forsinket her nå".

Etterhvert blir dert trangt og saktegående trafikk -også i kollektivfeltet.
Etterhvert blir dert trangt og saktegående trafikk -også i kollektivfeltet.

LES OGSÅ: Tesla Model X: Ser du hva som mangler her?

Forbikjørt!

Når vi nærmer oss Stabekk har rollene på E18 rett og slett blitt byttet om! Nå glir trafikken i de to kjørefeltene på venstre side sakte, men sikkert forbi elbilene og bussene.

Forundringen over at det faktisk kan skje, er så stor at jeg ikke helt klarer å bli sint en gang. Ingen tvil om at elbil-bestanden har økt kraftig!

Når bilene og bussene i kollektivfeltet blir forbikjørt av rushtrafikken, da er det noe galt ...
Når bilene og bussene i kollektivfeltet blir forbikjørt av rushtrafikken, da er det noe galt ...

Heldigvis varer det ikke lenge. Endelig åpner det seg mer opp.

For å feire unner jeg meg en unødvendig brå og deilig akselerasjon – på 50 meter – med påfølgende unødvendige og ikke spesielt deilige bråbremsing. Godt det ikke sitter noen i baksetet ...

– Blir nok close race

"Uff da. Fem minutter forsinket. Blir nok close race. Skøyen nå". Morten følger nøye med han også. Vi nærmer oss målgang – og for første gang er det jeg som ligger litt bak.

Men nå har jeg i alle fall mer åpning foran meg. Etter avkjørselen til Fornebu flyter trafikken bedre.

Snart tar jeg av E18 og setter kursen mot Aker Brygge og Vika.

Pokker rødt lys! Nå går pulsen raskt og fingrene trommer utålmodig på rattet. Hvorfor er ikke en av fordelene med elbil at lysene skifter til grønt hver gang den kommer til krysset?!

Oslo sentrum - endelig! Men røde lys var ikke som bestilt ...
Oslo sentrum - endelig! Men røde lys var ikke som bestilt ...

Hils på elbilen Nils

Parkering

Så gjelder det å finne en parkeringsplass i Vika. Jeg kommer til å få en lengre gåavstand enn Morten, som hopper av toget på Nationaltheatret. Men jeg har ingen anelse om hvordan han ligger an i løypa lenger.

Ingen SMS er et godt tegn, tenker jeg.

Det er bare å glemme å finne en ledig parkeringsplass som også tilbyr lading. Hadde jeg hatt en vanlig elbil, ville jeg dermed hatt et problem.

Men med rekkevidden til Teslaen kan jeg fint stå parkert hele dagen uten å lade – og likevel komme meg hjem uten snev av rekkeviddeangst.

Endelig - bilen er på plass. Riktignok fant jeg ingen ledige plasser med lading, men det gjorde heller ikke noe. Teslaen klarer fint tur/retur Oslo - ca 150 km - uten å lades og helt fritt for rekkeviddeangst.
Endelig - bilen er på plass. Riktignok fant jeg ingen ledige plasser med lading, men det gjorde heller ikke noe. Teslaen klarer fint tur/retur Oslo - ca 150 km - uten å lades og helt fritt for rekkeviddeangst.

LES OGSÅ: Tesla Model S: Nå er den en bestselger

"Framme! :-)"

Med bilen trygt parkert er det bare å legge på sprang! Optimismen stiger mens jeg konstaterer at det fortsatt ikke er noen ny SMS i innboksen fra Morten.

Men så – "pipip". Det er Morten. Jeg skjønner at slaget er tapt. "Framme! :-)" er den korte meldingen.

Dermed er det bare å tusle slukkøret bort til Stortinget – der en tydelig fornøyd Morten står og venter. Og han foreviger naturligvis seieren med en serie MMS-bilder av Brooms utsendte som kommer traskende.

– Har stått her i nesten ti minutter jeg nå. Og det etter at toget mitt ble forsinket, gliser han.

- Velkommen etter. Jeg har stått her i nesten ti minutter allerede, sier Morten Wold. Jeg forsøker å smile tappert - men det var et surt tap ...
- Velkommen etter. Jeg har stått her i nesten ti minutter allerede, sier Morten Wold. Jeg forsøker å smile tappert - men det var et surt tap ...

Les vår test av Norges mest solgte elbil Nissan Leaf her

Kunne vært et kvarter

Klokken er ti minutter over ni. Turen har tatt nøyaktig halvannen time – med elbil. Med toget var turen unnagjort på en time og tjue minutter. Med forsinkelsen på fem minutter.

– Det var et artig race. Jeg hadde nok trodd at du skulle komme raskest til Oslo når utgangspunktet var Åmot.

Frp-politikeren, som sitter på Buskerud-benken i Stortinget, mener det er viktig å ha et godt kollektivtilbud. Nå som racet er over, våkner politikeren.

– Målet er å få flere til å benytte kollektivtransport. Vi vil satse på jernbanen gjennom å sikre bedre regularitet, legge til rette for innfartsparkering og parkering rundt kollektivknutepunktene.

Men vi planlegger også å etablere egne selskaper for utbygging av vei og jernbane, tilføre dem egenkapital og la de ta opp lån med offentlig garanti. Da kan vi få økt fart på utbyggingen, til det beste for både bilister og kollektivreisende.

Tesla Model S: Gir full støtte til statens "millionsponsing" av luksusbil

2017

– På vei innover ble jeg overrasket over at det var såpass mye trafikk i kollektivfeltet. Hva tror du vil skje med elbilfordelen framover?

– Regjeringen har foreløpig ingen planer om å endre forutsetninger for bruk eller avgiftsnivå for elbiler. Dagens politikk ligger fast, i første omgang til 2017, er politikersvaret.

– Men Vegard, du er vel med på en konkurranse på vei hjem også?

– Eh, nå skal du høre. Akkurat det blir nok litt vanskelig – har så mye som skal gjøres i dag. Blir nok sent før jeg får kjørt hjemover.

Ikke si det til noen, men akkurat det er mest en dårlig unnskyldning.

Jeg vet nemlig at på returen har ikke elbilen noen som helst sjanse mot toget. Det er nemlig svært dårlig med kollektivfelt UT av Oslo mot Drammen ...

Og TO tap på en dag, det orker jeg ikke å svelge...

Tesla Model S: – Neida, den er ikke perfekt