Ser du noe uvanlig med denne gamle Ford Rancheroen? Ja, den er  nok mer uvanlig enn vanlig, for å si det mildt. Og har du en drøy million,  kan du kjøpe den også... (Foto: Craigslist.org)
Ser du noe uvanlig med denne gamle Ford Rancheroen? Ja, den er nok mer uvanlig enn vanlig, for å si det mildt. Og har du en drøy million, kan du kjøpe den også... (Foto: Craigslist.org)

Ford Ranchero: Dette er ikke noen vanlig pickup

Her får du både super-finish og 920 hestekrefter!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Pickuper står særdeles sterkt i den amerikanske folkesjelen. Om de har bruk for lasteplanet eller ei, synes svært mange familier å sette pris på mulighetene det gir, og en fullvoksen pickup er gjerne familiens andre- eller tredjebil.

Nå for tiden er det grovbygde pickuper som Ford F-serie og Chevrolet Silverado som har overtatt hele dette markedet. Frem til for noen tiår siden var også personbil-baserte pickuper som Chevrolet El Camino og Ford Ranchero drømmebiler for mange.

Se video: De river bilforretningen med pickupene de selger

Mer enn finishen som overrasker

Men så utpregede drømmebiler som denne Ford Rancheroen var nok ingen av dem idet de kom fra fabrikken.

Den svært strøkne Rancheroen fra 1975 dukket forleden opp til salgs på annonsenettstedet Craigslist, og det er ikke bare den flotte finishen som gjenspeiles på bildene som gjorde at vi hoppet i stolen. Det gjorde virkelig også prisforlangendet, på 175.000 dollar – eller rundt regnet 1.080.000 kroner.

Da bør det sannelig også være noe litt spesielt under den glassklare lakkoverflaten på den gamle pickupen. Og det er det!

Se annonsen på Craigslist her:

Ser original ut – nesten...

Det som gjør bilen interessant i utgangspunktet, er at den ser forholdsvis original ut. Men skulle man kopiere det som er gjort med denne bilen, må man ifølge selger regne med en byggekostnad på rundt 300.000 dollar!

Bilen er selvsagt bygget for show, og vi tipper den har vakt begeistring på de utstillingene den har deltatt på. (Foto: Craigslist.org)

Her har byggeren tatt den ekstra utfordringen i å pakke inn omfattende modifikasjoner mest mulig usynlig i det originale karosseriet, og til og med den svært tidstypiske woodgrain-tapen og plastikk-listverket rundt er tatt vare på og restaurert til ny-tilstand.

Les også: Ranger - første pickup med fem stjerner hos Euro NCAP

Litt ekstra gøy, siden woodgrainen definerer Rancheroen som en opprinnelig Squire-utgave, en jålete og – vil vi tro – ganske sjelden versjon av disse pickupene da de var nye.

Forsterket og forandret ramme

Men, altså: Under karosseriet, som trolig er langt mer nøyaktig i åpningene og glattere i finishen enn da bilen var ny, er det altså at vi finner de store forandringene. For å gå helt til bunns har karosseriet vært løftet av rammen, og den er ikke heller lenger hva den var.

Bakakselen skiller seg "noe" fra de spesifikasjonene som Ford bygget inn i Rancheroen i 1975. Men det gjør forresten også rammen, som er forsterket og forandret for å passe drivverket. (Foto: Craigslist.org)

Tvert imot, hele rammen er bygget om. Både for å passe til det nye drivverk-oppsettet, og for å tåle kreftene fra den nye motoren. Det vil si at den både er annerledes enn opprinnelig, og bygget langt kraftigere, men fremdeles slik at den passer originalkarosseriet.

Slikt kan man altså få godkjent om man holder til i San Francisco, California, der denne bilen befinner seg.

Under et særdeles diskré panserscoop skjuler det seg en helt nybygget, helaluminiums V8 bygget som bigblock-legenden Boss 429 HEMI i utgangspunktet.

Les også: Chevrolet Rampside - praktisk og veldig sjarmerende

Fra 7 til 10,4 liters volum

De 429 kubikktommene, eller rundt 7 literne, som den kunne by på av slagvolum i sin opprinnelige form ville sikkert vært nok til å mette de flestes kubikk-behov. Her har man imidlertid gått langt mer drastisk til verks, og ikke gitt seg før man rundet 640 kubikktommer.

Det er ikke all verdens plass til pakker lenger bak på planet. Men du ville uansett ikke tatt sjansen på å ødelegge lakkfinishen med kartonger skliende rundt oppi her... (Foto: Craigslist.org)

Det tilsvarer et sted rundt 10,4 liter. Og som amerikanerne alltid har sagt, når det gjelder krefter: ”There´s no substitute for cubic inches”...

Les også: Atlas Concept - dette kan være fremtidens muskel-pickup

Som nevnt innledningsvis; resultatet er 920 hester. Med andre ord mer enn nok til å drive også den originale air conditionen, og alt annet originalt utstyr som fremdeles er på plass i det håndsydde skinninteriøret.

For de virkelige haste-pakkene

Digre bakhjul må til, og er det første som røper bilen sett fra siden eller bakfra. Oppe i det som en gang var et standard lasteplan tar også de nye hjulhusene adskillig mer plass, og lystgass-flasker og en fargetilpasset fuel cell fjerner all tvil om hvorvidt dette fremdeles er en bil som er innrettet for praktiske hverdagssysler og transportoppdrag.

Skjønt, skulle man ha en pakke det virkelig haster med å få levert, kan vi nesten ikke tenke oss noen bedre egnet pickup enn dette. Sørg bare for å justere fraktkostnaden for forbruk av bensin, lystgass – og bakdekk...

Les også: Holden VF - denne pickupen kjører fra de aller fleste