Knall rødt er ikke så vanlig å se i trafikken i dag. Men bilen i seg selv er heller ikke blant de vanligste på norske veier - i motsetning til hvordan situasjonen er i USA. (Foto: Privat)
Knall rødt er ikke så vanlig å se i trafikken i dag. Men bilen i seg selv er heller ikke blant de vanligste på norske veier - i motsetning til hvordan situasjonen er i USA. (Foto: Privat)

Bilen min Honda Accord: Så tøff kan en helt vanlig familiebil bli

Entusiasten Martin kjøpte bilen ny – men har forbedret den ytterligere.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Trafikkbildet i Norge går mer og mer i sort- og gråtoner. Noen hvite biler har begynt å dukke opp igjen, men for oss som liker å følge med på trafikkscenene når det er krim på TV, er det snart totalt bortkastet å ha investert i farge-TV.

Og trenden er verdensomspennende, ser det ut til. Bil skal være sort, hvit eller noe midt i mellom.

Friskt unntak fra sorthvitt-regelen

Det viser seg også i denne spalten – stadig flere av entusiastbilene vi får inn bilder og fortellinger om er sorte eller grå. Selv virkelige entusiaster kvier seg for å stikke ut med knallsterke farger på bilen sin, selv om mange av dem synes det er gøy at bilen blir lagt merke til.

Les også: Denne NSXen har vært eid av en virkelig legende

Her skal vi se på et unntak fra regelen. Og det er eieren som også kan påberope seg å være tøff nok til å ”kline til” – det var nemlig han som bestilte bilen ny, og som har hatt den hele tiden.

Ratt og midtkonsoll full av knapper viser at Honda Accord er hi tech. Denne fullutstyrte utgaven har også stemmestyring av enkelte funksjoner. (Foto: Privat)

Så er det i tillegg også en bilmodell som vi ikke ser så ofte. I USA selger Honda Accord, og da først og fremst i sedanversjon som her, som bare det. Men her hjemme er ikke bilen blitt den helt store salgssuksessen.

Bestselger i USA, glemt her

Pris kan ha noe med saken å gjøre. For der hvor de andre japanske merkene – fremdeles – selger til dels på driftssikkerhet og trygge egenskaper til et publikum som er mer opptatt av pris enn av status og finesser, så har Honda i lang tid vært teknisk avanserte og litt sportslige i oppsettet. Slikt koster penger, og når det naturlige publikummet da er veldig tysk-orientert i dette segmentet, får bilen det tøft.

Salgstallene fra USA skulle si sitt om at det er mange her hjemme som ikke aner hva de går glipp av når de ikke engang overveier denne bilen som et mulig alternativ til litt sportslige tyskere. Men trenden har vart i mange år, og ser ikke ut til å snu med det første selv om disse bilene har fått gode kritikker både ved introduksjon og etter noen års samlede erfaringer.

Les også: Accord - en glemt godbit i bruktmarkedet

Martin er altså unntaket fra regelen. Han har bestilt bilen sin med ”full pakke”, og med knall rød lakk som virkelig synes.

Egen stil – med originale deler

Men tro ikke at han var helt fornøyd likevel. Her er nemlig en virkelig Honda-entusiast som gjerne vil videreforedle bilen sin med ting fra Hondas eget tilbehørsprogram, og som dermed har skapt en bil med et helt eget uttrykk som også produsenten selv kan ”stå inne for”.

Eier: Martin Torvestad, (57)

Bosted: Karmøy

Litt om meg selv: Jobber hos Honda-forhandleren i Haugesund, har jobbet der siden 1994, først som bilmekaniker og de siste årene som delelager-ekspeditør.

Les også: Vezel - her er HR-V-oppfølgeren, ni(!) år forsinket

Bilen: Honda Accord 2,0i 5AT Executive Navi, 2009-modell.

Hvor lenge har du eid den? Siden den var ny i februar 2009.

Honda Accord har mer skarpe kanter og et klarere definert design enn mange andre biler fra den kanten av verden, og mangler ikke personlighet. Men i Norge velger kjøperne i denne klassen gjerne tysk i stedet. (Foto: Privat)

Hva har du gjort med den? Montert diverse originalutstyr: Frontspoiler, sideskjørt, baklukespoiler, sportsgrill, senkesett og alupedaler. I fjor byttet jeg bakfangeren til sportsfanger.

Glad i bensin på småturer

Dette er topputgaven av 2-literen med det meste av utstyr som automatisk klima, skinn, el.stoler på begge sider med memory på førersiden, navigasjon, Premium Sound System, cruise control, bluetooth, ryggekamera og så videre.

Liker best med bilen: Det meste: Utseendet, kjøreegenskaper, komfort, driftsikkerhet...

Les også: CR-Z Mugen RR Concept - snakk om heftig hybrid

Liker minst med bilen: Kanskje litt høyt forbruk på småkjøring.

Beste opplevelse med bilen: Har hatt flere bilferier med den.

Framtidsplaner for bilen: Kanskje dobbel eksos, kunne godt tenke meg å prøve den på bane.

Drømmebil: Kunne tenkt meg en Accord Type S, eller kanskje en S2000.

Annet: Klima, navigasjon og audio er stemmestyrt, du kan blant annet spørre bilen hva klokka er, så får du svar!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Honda Element - er dette håndverkerens beste venn?

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Martin om? Bruk kommentarfeltet under!