Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statoils nye kaffekopp har satt sinnene i kok hos brukerne. Ikke mindre enn to Facebook-grupper er opprettet i protest, den ene med over 7000 medlemmer. Hat-ytringene er mange.

-- Jeg ville heller hatt den gamle koppen, sier Rune Strømmesen (23). Nordlys treffer ham på Statoil Nansenplass i Tromsø. Som montør i Canal Digital tilbringer han store deler av dagen i bil, og Statoil-koppen har fulgt ham helt fra han fylte 18 år og begynte å kjøre bil.

Det Strømmesen reagerer mest på er at koppen ikke holder varmen. Han mener dessuten at den lekker i lokket, som dessuten fryser til i kulden. Han reagerer også på at han må betale ekstra både for holder og handtak, og at den mangler sklisperre under koppen. Men med i Facebook-gruppen er han ikke, skriver Nordlys.

Skjønner godt


Daglig leder Rita Hansen har stor forståelse for Runes innvendinger. Både hun og assisterende daglig leder Kenneth Arntsen vedgår at de har fått flere tilbakemeldinger og at de har meldt det videre oppover i systemet.

- Vi har allerede registrert at de jobber med saken, sier Arntsen.

- Tilbakemeldingene er kjempeviktige, sier Hansen. – Koppen betyr ganske mye for mange.

Det er Strømmesen enig i.

– I min jobb er jeg ute hele dagen. Hvis det er vått og kaldt er det greit å komme inn i bilen og finne varm kaffe, sier Strømmesen, som har begynt å ta med seg kaffe på termosen og fylle på koppen.

Tilbakemeldinger florerer det også av på Statoils egen Facebook-side - der kundene raser mot den nye koppen.

Den nye Statoilkoppen ble lansert før jul - den har skapt mye debatt og sterke følelser hos brukerne. (Foto: Benny Christensen)

Spares ikke på kruttet

På Facebook spares det ikke på kruttet. Noen mener til og med at lokket er i veien for nesen. Hør bare hva noen har å si om den nye koppen:

Alan: Statoilkoppen 2014 er søppel! Plastikk av verste sort.

Ivan: Drittkopp... Tålte ikke å falle i gulvet da sprakk den!! Makan til sarv!!!

Tore: Jæ#¤a drittkopp. Stygg, vanskelig å åpne, vet aldri når den er åpen. Ny kopp NÅ!!

Gunnar: Fra nå av kommer jeg og resten av huset til å boikotte Statoil Fuel & Retail Norge inntil de gir oss en ny kopp som fungerer eller lar oss bruke den gamle koppen.

Even: Lykkelig eier av en gammel og sliten stål-kopp som tålte en del juling og fall i bakken, holdt kaffen varm fra Statoil-sekkelsten til Oslo og vært min følgesvenn i flere år. Nå byttet dere den ut mot en plast-kopp idårlig kvalitet, kaffen er kald ved fylkes-støtta, hanken er så langt nede at den passer ikke inn i koppholderen i bilen, bunnen er rund så den står ustødig....så nå er jeg den lykkelige eier AV TO DELER PLAST MED SPREKKER. Få tilbake den gamle koppen min.

Magnus: Har fyllt kaffe 3 gånger så rök locket i tusen bitar! Vilket skräp !

Henriette: Hvorfor bytte på noe som fungerer?? Ubrukelig er min dom.

Olav: Nye koppen tåler ikke noe.. Sprekker med en gang den får et slag

Jubileumskopp

Den nye Statoilkoppen ble lansert med brask og bram. Den skulle markere 10-årsjubileum for et uhyre populært tiltak fra Statoils side. Ifølge Statoil brukes koppen av cirka 500.000 nordmenn.

Årets kopp er designet av det danske designselskapet Stelton, og ble lansert som mer trafikksikker, lettere å drikke av, tåler bedre å vaskes i maskin og kommer med en lang rekke tilbehør.

Nå har publikum talt – og en halv million nordmenn kan vel ikke ta feil?

- Vi erstatter knuste kopper

Statoil skrev følgende mandag som et lite tilsvar til den voldsomme responsen:

Vi erstatter knuste kopper.

Vi har fått inn flere klager på ødelagte kopper enn vi er tilfreds med. Statoilkoppen 2014 er av plast, og må behandles mer forsiktig enn den gamle koppen i metall.

Vi arbeider med nye løsninger for nye generasjoner av Statoilkoppen, inntil videre kan du som knuser 2014-koppen levere den på en av våre stasjoner og få en ny kopp uten å betale.

Du kan lese mer om bil og trafikk på nordlys.no - her:


LES MER: Norges mest populære kaffekopp feirer 10 år