Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Småbil-markedet blir stadig tøffere - og kjøperne mer kresne. Det svarer Opel på med sin nye Adam.
Småbil-markedet blir stadig tøffere - og kjøperne mer kresne. Det svarer Opel på med sin nye Adam.

Test Opel Adam: En av de mest sjarmerende småbilene du kan kjøpe

Opel har gjort hjemmeleksa skikkelig denne gangen.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Småbiler var i veldig mange år noe bilprodusentene skrudde sammen med en klar målsetting i bunn: Få det til å bli så billig som mulig.

Dette gjennomsyret det meste, fra design, via kjøreegenskaper til støynivå, utstyr og kvalitetsfølelse.

Det var ikke så farlig med noe av dette, det skulle jo bare være en billigbil.

Men de siste årene har det virkelig skjedd noe på dette området. Plutselig skal småbilene være kule, urbane og trendy – og utstråle at de som kjøper dem er opptatt av mye mer enn at bilen deres skal være billigst mulig.

Mini har vært en liten spydspiss her. Så har stadig flere merker kommet etter, og Opel kan naturligvis ikke være dårligere de heller. Snarere tvert imot. Opel-imaget kan ikke beskyldes for å ha vært overdrevent sexy de siste årene, men det har de tydeligvis tenkt å endre på.

Deres lille Adam er for sikkerhets skyld oppkalt etter grunnlegger Adam Opel, sånt forplikter! Det er også en bil som har fått æren for å snu Opel-salget i Europa i fjor, og i så måte viktig ikke bare som imagebygger.

Utseendet skiller seg i alle fall ut. Bilen er kompakt med lengde på 3,70 meter og Opel har heller ikke gjort noen forsøk på å få den til å se større ut enn den er.

Testbilen er Adam 1,4 Slam. 1,4 er motorvolumet i liter, Slam er utstyrsnivået – og på prislappen står det 190.000 kroner. Med mye fint ekstrautstyr innabords, ender vi på 220.000 kroner.

Morsom småbil? Sjekk disse!

Hvordan er den å kjøre?

Småbilene har gjort noen seriøse byks på kjøreegenskaper det siste tiåret. Adam er under skallet en forkortet Corsa, og slik sett ikke verdens mest moderne konstruksjon.

Det skjuler imidlertid Opel godt.

Dette er komfortabelt og ordentlig. Opel har tydeligvis lagt vekt på å gjøre kjøreegenskapene små-sportslige, men uten av det går ut over den nevnte komforten. Adam er ganske morsom på aktiv svingkjøring, uten at vi snakker kjøreegenskaper i Mini-klassen. 1,4-liters motoren er imidlertid ikke helt med på notene, her blir det fort mye støy og lite action. Og i motorveihastighet kunne den sårt trengt et sjettegir på toppen, da jobber den tungt og høyt.

En god dose særpreg også innvendig. Materialvalget kan ikke kalles eksklusivt, men det er lekent og funksjonelt.



Noen biler må du faktisk kjøpe usett


Hvordan er plassen?

Dette er småbil og plassen er nødvendigvis deretter. Jeg får likevel plass til to barneseter i baksetet, det går greit så lenge man er villig til å kompromisse litt på plassen foran.

To voksne har det imidlertid veldig bra foran. Opel-designerne har ikke vært overdrevent flinke med oppbevaringssteder og smårom i kupeen, men det holder til godkjent. Bagasjerommet er bitte lite.

175 liter rommer det. I praksis får du plass til helgehandelen, i alle fall så lenge du holder deg noenlunde i skinnet.

175 liter bagasjerom er lite - her drar du ikke akkurat på langtur med fire personer og bagasje.

Finest utenpå eller inni?

Utgangspunktet har vært å lage en leken småbil med personlighet, og det har Opel lyktes med her. Adam har sjarm og særpreg både utenpå og inni – i tillegg har du som kunde en rekke muligheter til å skreddersy bilen etter egne ønsker.

Varme i rattet er gull verdt på kalde morgener - smart av Opel å putte slikt utstyr inn i en liten og rimelig bil.

Testbilen er knall rød, med sort tak. Jeg ville nok også valgt sorte felger hvis det skulle vært min bil.

Innvendig er det på ingen måte eksklusivt, men Opel-designerne har laget særpreg med mye metall og farger. Det skinntrukne rattet er både rødt og svart, med tydelige sømmer. Det kunne blitt veldig glorete, men her fungerer det.

Partytrikset er i taket: For 2500 kroner ekstra får du stjernehimmel her, du kan til og med dimme stjernene opp og ned. Gjett om ungene mine på tre og fire år elsket det!

Du kan velge mellom 20 forskjellige dashborddetaljer, mønstre og strukturer.

Stjernehimmel i taket - det har vi ikke sett i noen bil før!

Her kan du lese mer: Ikke rart dette ble ungenes favoritt

Går den bra?

Med 87-hesters bensinmotor går ikke Adam bedre enn den strengt tatt må. Dette er absolutt ikke siste skrik innen motorteknologi, her er mange konkurrenter bedre.

12,5 sekunder er ikke imponerende – det er egentlig ikke forbruket heller: 0,51 liter/mil på blandet kjøring.

Det har nok også litt med de andre tingene bilen utstråler. Du forventer at det skal være litt mer moro og overskudd enn denne motoren klarer å gi.

Den virker ganske tungpustet både på lave og høye turtall. Og når jeg presser den litt, skjer det ikke så mye mer enn av støynivået øker. Litt synd – bilen fortjener litt mer trøkk enn dette. På motorvei tenderer støynivået til slitsomt.

Fiks plassering av Adam-logoen, her er det noen designere som har fått lov til å leke seg litt.

Glemt Opel kan være et smart bruktkjøp

... og hva er konklusjonen?

Det er ikke så lenge siden Opel hadde en småbil som het Agila. Det var rett og slett en liten Suzuki påsatt Opel-merker – og en tvers gjennom kjip bil.

Den jobben de nå har gjort med Adam, viser til fulle at Opel har skjønt at sånt ikke er smart.

Her gjør de jobben mye mer gjennomført – og har laget en bil med en stor dose sjarm.

Utvendig og innvendig design skiller seg fra mengden. Den er velkjørende og du kan også få mye fint utstyrt, uten at det koster en formue. Det som trekker litt ned er en gammeldags motor som ikke helt henger med på leken. Men kan du leve med det, får du her en av de beste og mest særpregede småbilene på markedet.


Bil: Opel Modell Adam Slam Motor: 1,4 liter bensin Effekt: 87 hk / 130 Nm. Forbruk: 0,51 l/mil ved blandet kjøring 0–100 km/t: 12,5 sekunder Toppfart: 176 km/t. Vekt 1045 kg. Bagasjerom: 175 liter Pris fra: 190.900,- Pris testbil: 220.000 kroner

Prøv også:

Mini har virkelig lyktes med sitt comeback – og kommer straks i tredje generasjon. Full av særpreg og morsom å kjøre. Men blir fort mye dyrere enn Adam.

Audi A1 har tilført klassen en god dose premiumfaktor. En svært gjennomført bil som også blir et godt hakk mer praktisk hvis du kjøper utgaven med fem dører.

Fiat 500 har blitt en ekte retro-suksess. Også her er det mest fokus på utseendet. Begynner å bli gammel, og har mer billigpreg enn Adam.

Også bakfra utstråler Adam særpreg, spesielt takløsningen og den bølgende kromlisten over vinduene er med på å skille den fra mengden.




LES OGSÅ: Derfor er dette en perfekt Norges-bil