Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg vurderer en Land Rover Freelander fra 2004 eller 2005, som er kjørt ca. 150.000 km. Pris ca. 60.000,-

Er det en bra bil? Hilsen TS


Benny svarer:

For å være veldig kort og konkret: Nei – dette er ikke en bra bil.

Snarere tvert imot. Det er noen skikkelige møkkabiler. Nå skal det i rettferdighetens navn si at de eldste er verst og at bensin er dårligere enn diesel, men jeg hadde nok styrt unna uansett.

Når det er sagt så må jeg også innrømme at jeg forstår at du vurderer Freeelander. Jeg synes fortsatt bilene ser ganske bra ut og utvalget i kompakte firehjulstrekkere til denne prisen er noe begrenset – for å si det pent.

Det er vel strengt tatt ikke mange andre enn Toyota RAV4 og Subaru Forester – samt Honda CR-V å velge i, som jeg kommer på sånn i full fart.

Du får selvfølgelig Nissan Patrol, Toyota Landcruiser og Mitsubishi Pajero til denne prisen også. De er da ofte "hønngamle" og svært godt brukte og neppe det helt store å satse på med mindre du har god garasje, stor verktøykasse og god tid ...

Men tilbake til Freelanderen du spurte om:

Bruktbil fra helvete?

Jeg skrev for noen år siden en sak om "bruktbilene fra helvete" og her var Freelanderen med.

Dette er hva jeg – litt sarkastisk – skrev den gangen:

"Da Freelander kom i 1998 var markedet for kompakt SUV-er så å si fraværende. Og jeg husker godt at jeg synes den var knalltøff. Jeg var antakeligvis midt i min mest heavy anglofile periode og hadde veldig lyst til å kjøpe meg en Freelander. Jeg takker nå min skaper for at det ikke ble noe av. For maken til upålitelig bil skal du lete lenge etter.

Freelander ser robust ut ved første øyekast, men det stemmer overhodet ikke med virkeligheten. 1,8-litersmotoren som er den klart mest vanlige, er ekstremt var for temperatur og topp-pakninger og topplokk er forbruksvare – dyre sådanne. Servostyringen er en annen akilleshæl, kuler og ledd i forstillingen har mildt sagt dårlig holdbarhet. Dørlåser og hengsler er elendige.

Den kan være fristende, men enkelte biler bør man styre unna. Dette er en av dem. Illustrasjonsbilde.

Her kan du lese mer om Freelander i Brooms bruktbilguide

Engelsk bil og elektrisk anlegg er som regel ikke en optimal kombinasjon – så også her har Freelanderen problemer med å innfri. Og ifølge NAF har den flere nødstopp langs veien enn gjennomsnittet!

Om du skal kjøpe: Om du på død og liv skal ha en slik bil, så kjøp for guds skyld 2002-modell eller nyere. Med DIESEL!

Om du skal selge: Du må juge: Uansett alder og årsmodell må du si at det er en 2003-modell med dieselmotor. Spill dum og lat som ingenting når du blir fersket."

Les hele saken her:




Så feil kan man ta ...

Jeg har også siden den gang hatt en bekjent som kjøpte seg nettopp en Freelander – for å ha på hytta. Prisen var hyggelig og bilen var fin. Den var påkostet SÅ MYE. Alt var tatt og det var ikke noe mer som kunne gå galt. Trodde han ...

Nå har han en Suzuki Vitara som hyttebil.

Konklusjon: Jeg kan forstå at det er fristende, men mitt råd er uansett et høyt og rungende: NEI!

Noen biler skal man rett og slett holde seg unna. Dette er en av dem.

Les også: Land Rover Freelander: Det er faktisk mulig å elske denne bilen


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 5: Disse kræsjtestene glemmer du ikke så lett

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: