Lexus GS forfra 2
Lexus GS forfra 2

Lexus GS 300h: Luksusbil blir 300.000 kroner billigere i år

Les hvordan Lexus har fått til det.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lexus hadde sitt beste år noensinne på det norske markedet i fjor.

Med 525 solgte biler endte de til slutt på 26. plass på registreringsstatistikkene. Foran merker som Porsche, Jeep og Jaguar.

Men det stopper neppe der. Lexus går nemlig inn i 2014 med et solid priskutt på en annen modell.

Ny motor

Det handler om GS, som er en stor sedan i samme klasse som blant andre Audi A6 og BMW 5-serie.

Til nå har GS 450h vært eneste alternativ. Med startpris på 836.300 kroner i Comfort-utgave har den ikke akkurat blitt noen bestselger.

Men nå har den kommet med ny motor – og med det et drastisk prisavslag.

LES TESTEN: Millionbilen konkurrentene bør frykte


223 hestekrefter


GS 300h blir nemlig så mye som 300.000 kroner rimeligere enn GS 450h.

Der sistnevnte har en 3,5-liters motor og maksimal effekt på 345 hestekrefter, har 300h motorisering som glir atskillig lettere gjennom det norske avgiftssystemet.

Her finner vi nemlig en 2,5-liters bensinmotor som sammen med en kraftig el motor gir samlet ytelse på 223 hestekrefter.

Denne drivlinjen kjenner vi allerede fra lillebror IS 300h – og den bør kunne gi tilstrekkelige ytelser og vel så det også i GS-modellen.

Avgiftssystemet i Norge favoriserer utslippsvennlige hybridbiler. For nye GS 300h utgjør besparelsen ca. kr 90.000, i forhold til biler med enten "bare" bensin eller dieselmotor. GS 300h starter dermed på 537.300 kroner.

Lexus er første bilmerke i verden som tilbyr to ulike hybridsystemer i samme bilmodell.


Lexus GS interiør


LES OGSÅ: – Skummelt å kjøpe fem år gammel hybridbil?

Svært velutstyrt

Bortsett fra motoren, er bilen identisk med den større utgaven. Det vil si at den er svært velutstyrt allerede i standardversjon.

Her har Lexus et fortrinn sammenlignet med de tyske premium-konkurrentene – der sluttsummen fort blir mye høyere enn startprisen når "nødvendig" utstyr er på plass.

I fjor solgte Lexus 15 eksemplarer av GS i Norge, i år blir det flere.

Komfort og luksus

– Ja, vi regner med et sted mellom 30 og 40 biler totalt. Vi har blant annet god respons fra taximarkedet, som ser at det er mange fordeler ved å velge hybridbil. Den nye motoren gir fortsatt svært gode ytelser i GS, men altså til en langt lavere pris, sier Lexus-sjef Jan Christian Holm, til Broom.

– Hvem er ellers i målgruppen?

– Vi snakker nok relativt voksne kjøpere, som ønsker seg kombinasjonen av ultimat komfort og mye luksus. De vil også gjerne ha noe som skiller seg litt fra det "alle andre" kjøper – og det får de med nye GS 300h, avslutter Holm.

LES OGSÅ: Oljesjeikenes favoritt har blitt ny

Lexus GS bakfra 2


LES OGSÅ: Er dette verdens beste SUV?