Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 1999 kom Audi med en bil som virkelig vakte oppsikt og som for lengst har blitt et lite ikon.

Den lille sportscoupeen TT markerte seg med lekre linjer, utenpå og ikke minst inni.

Det runde og særegne designet traff blink – og salgssuksessen var et faktum.

Det hjalp naturligvis også at prisene var relativt gunstige. TT var basert på fjerde generasjon VW Golf, og slik ble utviklingskostnadene holdt nede.


Google-samarbeid

Nå er det snart klart for tredje generasjon. Den kommer til Norge andre halvår 2014.

Men først gir Audi oss en liten forsmak på interiøret, eller det de selv omtaler som "cockpiten".

Det har de valgt å gjøre på Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas, også kjent som verdens største elektronikkmesse. I samme slengen kunngjorde også Audi samarbeid med Google, om framtidige tekniske løsninger basert på deres Android-plattform.

Den lekre coupeen til Christian er mer sjelden enn den kanskje ser ut som

Designet fra grunnen av

I neste TT lover Audi infotainment-løsninger og tilkoblingsmuligheter i en helt ny dimensjon – det de omtaler som den virtuelle cockpiten.

Det digitale instrumentpanelet viser all informasjon foran føreren, hvilket betyr at det ikke er behov for en sentral MMI-skjerm i dashbordet.

Det gir også rom for et slankt og oversiktlig dashbord med rene linjer, opplyser Audi i en pressemelding.

Interiøret er på samme måte som eksteriøret designet fra grunnen av.

Brukt TT: Dette er mye moro for under 100.000 kroner

To visningsmoduser

Noen klassiske TT-elementer er tatt med videre, som de runde luftdysene. Nå vil justeringskontrollene for air condition, setevarme, temperatur og retning og styrke for luftstrømmen være plassert på og rundt selve ventilene. Små skjermer på ventilene viser valgt innstilling.

Denne nye løsningen skal gi både enkel tilgjengelighet og ryddig design.

Den største nyheten er den 12,3 tommers store skjermen som er plassert godt synlig bak rattet.

Sjåføren kan bytte mellom to visningsmoduser: Den klassiske visningen med speedometer og turteller i forgrunnen, eller infotainment-modus hvor de virtuelle instrumentene er mindre.

Da kan en stor del av displayet benyttes til eksempelvis kartvisning og navigasjon, eller radio- og musikkinformasjon.

Laserlys

I Las Vegas viser Audi forresten også konseptbilen "Audi Sport quattro laserlight concept". Den kunne vi også se på bilmessen i Frankfurt i fjor høst, men denne gangen vises den med fremtidens lysteknologi; laser.

Sammen med LED matrix byr laser på helt nye muligheter for bilens lysdesign. Hver av frontlyktene har to synlige rektangulære elementer – hvorav den ytre rammen er nærlyset med LED matrix-teknologi og hvor fjernlyset kommer fra senteret av elementet gjennom laserteknologi.

LED-lys – er det kult eller harry?


Dette er første generasjon Audi TT, en bil som var en liten sensasjon da den kom tilbake i 1999.


Les vår bruktbiltest av Audi TT her