Slik blir resultatet når en ganske tradisjonelt utseende varebil får en front som virkelig skiller seg ut. Nissan er klar for å innta taximarkedet i London.
Slik blir resultatet når en ganske tradisjonelt utseende varebil får en front som virkelig skiller seg ut. Nissan er klar for å innta taximarkedet i London.

Nissan NV200: Her skal tusenvis av nordmenn sitte i baksetet

Men designet vekker oppsikt – for å si det mildt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De karakteristiske taxiene er en viktig del av bybildet i London og en turistattraksjon på egen hånd. De er også berømt for å ha både god plass og (som regel) sjåfører som kjenner storbyen som sin egen lomme.

Smarte klappseter gjør at det er plass til mange passasjerer og bagasjen deres.

Og ekstrem kort svingradius er med på å gjøre bilene letthåndterlige i trange bygater.


Gigantkontrakt i New York

Det er imidlertid ikke til å komme bort fra at de tradisjonelle London-taxiene også begynner å bli svært gammeldagse konstruksjoner, og nå banker nye konkurrenter på døren.

En av dem er Nissan, som satser tungt på sin NV200 som taxi. De har blant annet sikret seg en gigantkontrakt for levering til taxistanden i New York.

Nå skal de snart ta opp kampen også i London – og det gjør de på ganske så spesielt vis.

Nissans NV200 er i ferd med å bli et velkjent syn som taxi i flere av verdens storbyer - men bare i London skal de se slik ut1

Her kan du bli med på tur i den nye New York-taxien

Diger grill

Nylig viste de sin versjon av London-taxi, og her har det skjedd ting med den ellers ganske ordinære NV200. Nissans engelske designstudio har nemlig gått løs på fronten og skapt noe som virkelig skiller seg ut.

Inspirasjonen kommer helt klart fra de tradisjonelle London-taxiene.

To klassiske runde frontlys er på plass og grillen i midten er ikke akkurat noe vi forventer å finne på en ny Nissan.

Dette er en taxi utenom det vanlige

Ser spesielt ut

Så har da også designet vakt stor oppmerksomhet hjemme i England.

Karakteristikkene varierer fra dem som synes det ser fryktelig ut – til de som berømmer Nissan for å videreføre det klassiske design-formspråket til London-taxiene.

Uten at vi skal ta stilling til akkurat det, må vi vel kunne fastslå at det absolutt ser spesielt ut, selv om resten av bilen ikke gjør noen forsøk på å skjule at dette opprinnelig er en ganske tradisjonell varebil. Men det igjen er naturligvis positiv for den innvendige plassen.

Kraftigere taxillampe på taket med LED-lys skal gjøre det langt enklere i dag å se om bilen er ledig eller ikke.


Snillere mot miljøet

I forhold til bilene den skal erstatte, har Nissan-taxien betydelig lavere forbruk og utslipp. Det er også ventet at driftssikkerheten vil være svært god.

Konstruksjonen er relativt enkel, men solid. Her er det lagt vekt på løsninger som skal vare.

Under panseret er det en 1,6-liters bensinmotor. Det gir neppe noe voldsomt kraftoverskudd, men til bybruk bør det holde fint. Nissan har også modifisert forhjulsopphenget og klart å redusere svingradiusen til 7,6 meter. Det er viktig i London!

Denne kan komme til å kuppe taximarkedet

Også elektrisk utgave

Passasjerene kommer inn og ut via to store skyvedører bak og nyter også godt av et stort panoramatak i glass.

For sjåføren har Nissan utviklet et eget "superior"-sete som skal sikre god komfort på lange arbeidsdager.

Nissan starter leveringene i desember og de har også en elektrisk utgave på vei. Den skal komme i 2015, og skal hente over mye av teknologien fra elbil-suksessen Leaf.

Derfor kan brukt taxi være et lite kupp

Adskillig mer ordinært: Slik ser New York-versjonen av NV200 ut.

LES OGSÅ: Ikke alle taxier er en Mercedes – heldigvis