Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo Benny. Jeg refererer til den interessante artikkelen din her på broom om bilmerkene fra GM som har forsvunnet de siste årene. Selv har/hadde jeg stor sans for Hummer og drømte lenge om å kjøpe meg en.

Det framgår ikke så tydelig fra artikkelen din hvorfor akkurat Hummer ble lagt ned. Det hadde vært interessant å få lese mer om det hvis du har mulighet! Hilsen Werner.


Benny svarer:

Hei sann Werner! Da er vi to – jeg hadde også kjempesans for Hummer og var nær ved å kjøpe en for en del år siden. Grunnene til at det ikke ble noe av var flere, jeg kan jo røpe at en dame var en av dem. Men det er historie nå.

Det er jo også Hummer, og det ble et ganske kortvarig eventyr dette.

Årsakene til det er nok flere. Men det viktigste for General Motors (GM) var at lønnsomheten var for svak, og dermed ble Hummer ofret da finanskrisen skyllet inn over bilbransjen og rammet konsernet hardt.

Det hele startet med en sivil versjon av militærkjøretøyet Humvee. Hummer H1 ble den hetende, og en ikke spesielt ukjent skuespiller/politiker ved navn Arnold Schwarzenegger var med på å gjøre den bilen både berømt og beryktet. Berømt fordi det var noe av det mest prangende du kunne kjøre rundt i – beryktet fordi den fort ble et symbol på machokultur i trafikken og forurensende biler.

Men GM skjønte at dette var noe å bygge videre på, og utvidet ganske kjapt Hummer til å bli en liten familie, da H2 og H3 kom etter.

Designmessig var de også ganske dramatiske kjøretøyer, med høye, rette kanter og små glugger til vinduer. Det var ingen tvil om at dette var noe utenom det vanlige.

Allsidige saker: Denne Hummeren leker ubåt!


Fra 200.000 kroner


Problemet var dessverre at GM (som amerikansk bilindustri dessverre har lang historie for å gjøre) ikke brydde seg om å gjøre så mye mer enn designet personlig for Hummer. Bilene ble nemlig bygget på eksisterende modeller fra konsernet, og fikk derfor kjapt rykte på seg for å være litt "halvveis". Det skremte nok bort mange kunder – særlig de som var opptatt av å ha noe annet enn alle andre.

For dem ble dette litt for halvhjertet. Og det ble snart tydelig at det var mange slike, for salget ble dårligere enn GM hadde håpet på og dermed sto Hummer i en svak situasjon da konsernet fikk akutt behov for å kutte kostnader.

Det hjalp nok heller ikke at Hummer da nærmest hadde blitt symbolet på store og forurensende SUV-er blant svært mange miljøbevisste verden rundt. Slik sett ble merket på mange måter til en belastning for GM.

De gjorde et tappert forsøk på å få noen andre til å ta over, og lenge så det ut som Hummer skulle ende i Kina. Flere kinesiske selskaper var nemlig interessert, det blir påstått at negativ holdning fra kinesiske myndigheter var det som til slutt stoppet disse forsøkene.

I dag ligger der drøyt 20 Hummere ute til salgs i bruktmarkedet i Norge. Du får både H2 og H3 fra rundt 200.000 kroner og oppover – da er det som regel biler som er sju til ti år gamle.

Verditapet har vært ganske kraftig de siste årene, og det kan nok være grunn til å tro at det vil flate litt ut etter hvert. Jeg tror ikke vi skal se bort fra at Hummer kan få litt samlerobjekt-faktor med årene.

Håper dette var litt oppklarende!


Hummer blir nedlagt – her kan du lese nyheten fra den gang



Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 5: Disse kræsjtestene glemmer du ikke så lett

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: