Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

God fart i økonomien har gitt rekordhøyt bilsalg i Norge de siste årene.

Og det stoppet ikke i 2013. Tvert imot: Nivået økte ytterligere fra rekordåret 2012, nærmere bestemt med tre prosent. Det totale salgsantallet for personbiler endte på 142.151 eksemplarer, det beste siden 1986!


Jubelår

Det året var et ekstremt år for bilsalg. Jappetiden var på sitt beste/verste – og til sammen ble det solgt 167.352 personbiler i 1986. Nedturen som så fulgte var særdeles bratt.

27 år etter det lite som tyder på at vi skal oppleve tilsvarende fall i overskuelig framtid. Og 2013 ble et skikkelig jubelår for mange av aktørene i den norske bilbransjen.

LES OGSÅ: De beste og dårligste bruktbilene

Kom knallsterkt

Aller best gikk det for Volkswagen som nå har blitt Norges mest solgte personbilmerke i mange år på rad. VW måtte riktignok tåle en tilbakegang på 6,7 prosent i året som gikk, med de klarte likevel å holde erkerival Toyota på en armlengdes avstand.

VW vant med drøye 1.000 biler, etter en solid sluttspurt.

Det var nettopp VW som startet året best, men så kom Toyota knallsterkt. De var mest solgte bilmerke flere måneder på rad på sommeren og tidlig på høsten. Men så slo VW tilbake mot slutten av året, og leverte blant annet en solid desembermåned.

LES OGSÅ: Lavprisbil til 100.000 skal redde Peugeot-salget

Den store vinneren

For Toyota får trøsten være at de økte med seks prosent, året sett under ett. Hvis den farten fortsetter inn i 2014, kan året i år bli svært spennende for Toyota.

Av de øvrige merkene på topp 10, ble Mazda den store vinneren i fjor. De økte salget med hele 108,7 prosent. Etter mange år med elendig salg og turbulent forhold mellom importør og forhandlere, ble 2013 en eneste stor opptur for Mazda. Folke-SUVen CX-5 solgte i bøtter og spann og beviste virkelig hvor viktig et godt produkt er i bilverdenen.

Nybilkjøperne i mange europeiske land kan glede seg over store rabatter. 2013 ble et svært dårlig år for bilsalget i vår del av verden, nå mener imidlertid mange at bunnen er nådd og at vi vil se forsiktig økning i 2014.


Mercedes-opptur

Mazda endte til slutt på niendeplass. Veldig pen økning kunne også et annet japansk merke notere seg for: Nissan gikk fram med hele 23,2 prosent i fjor. Her var knallsuksessen med elbilen Leaf den store drageren, men også SUV-en/crossoveren Qashqai hadde et veldig bra år.

Også hos Mercedes er det all grunn til å glede seg over 2013. Etter mange tunge år på det norske markedet, klarte Mercedes i fjor en økning på 8,5 prosent. Det var særlig suksessen med kompaktbilen A-klasse som gjorde susen for Mercedes. Dermed er de inne på topp 10, noe som naturligvis er viktig også rent psykologisk sett.


LES OGSÅ: Dette er folkets nye luksusfavoritt


Premium-fall

Hvem var det så som tapte i året som gikk? Hos Audi er det neppe jubel på grunn av tallene. Her falt nemlig salget med 9,7 prosent. Det hører imidlertid med til historien at Audi i deler av året hadde ventelister på attraktive modeller, og dermed tapte registrerte salg på dette.

De klarte også å holde erkerival BMW bak seg. Audi endte til slutt på sjetteplass, BMW på åttende. BMW-salget i Norge gikk tilbake med 6,1 prosent i 2013.


Volvo-innspurt

Ford har også hatt et relativt tungt år. En ny Mondeo har latt vente på seg, nye Kuga har ikke slått an – og dermed ble det trått for Ford.

Salget rygget med 9,2 prosent. Og mens Ford lenge lå an til å kunne ta tredjeplassen, måtte de til slutt se seg slått av Volvo. En voldsom sluttoffensiv fra den svensk-kinesiske merket endte nemlig med tredjeplass på statistikken i fjor, salget økte til sammen med 2,7 prosent.

LES OGSÅ: Denne Volvoen forsvant ganske fort


Slik endte det i 2013 - her er oversikten over de 10 mest solgte bilmerkene.

Tall fra OFV. Klikk på tabellen for større visning.


LES OGSÅ: – Det er rett og slett lite som kan gå i stykker