Hele 10 000 nordmenn skal forlate bilforhandleren med et slik ratt mellom hendene i år, om alt går etter planen.
Hele 10 000 nordmenn skal forlate bilforhandleren med et slik ratt mellom hendene i år, om alt går etter planen.

VW Golf 2014: Denne skal 10.000 nordmenn kjøpe i år

Slik skal bestselgeren sette ny rekord.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var under sterk tvil at VW lanserte etterfølgeren til den legendariske Bobla – en av verdens mest solgte biler gjennom alle tider.

Året er 1974, og bilen vi snakker om er VW Golf.

Grunnen til at VW tvilte, var usikkerhet rundt om folk ville ha en VW med kombi-karosseri, frontmotor og forhjulstrekk. Det var jo ikke akkurat den kombinasjonen vi var vant til fra den kanten. Snarere tvert imot, kan en vel nesten si...

Ingen grunn til bekymring

Som bekymringer flest var også bekymringen om denne bilmodellen grunnløs. 2000 mennesker har kjøpt VW Golf hver enste dag i 40 år!

Når vi i dag sitter med fasiten, er det jo nesten så man kan trekke på smilebåndet av bekymringene.

Folk ville ha VW Golf. Bilen ble fort umåtelig populær og klarte det selv de største optimistene ikke trodde var mulig – nemlig å overgå sin forgjenger.

VW EA266: Kunne dette blitt verdens mest solgte bil?

40 år har nå gått. Mer enn 30 millioner eksemplarer og syv generasjoner senere er bilen som ga navn og satte standarden i et helt nytt segment – "Golf-klassen" – mer populær enn noen gang.

Ikke bare ute i den store, vide verden, men også her hjemme. I 2013 ble den nok en gang Norges mest solgte bilmodell. 7.000 norske kunder forlot VW-forhandlerne med et ratt fra nettopp VW Golf mellom hendene i 2013.

Skal øke til 10.000 biler

Bare tre bilmodeller har solgt over 30 millioner eksemplarer. Toyota Corolla, Ford F-serie og VW Golf. Neste år skal det selges 10 000 Golf bare i Norge om alt går etter planen

Topp 10: Dette er verdens mest solgte biler

Det er et imponerende høyt tall, men det skal ikke stoppe der. Harald A. Møller AS – den norske importøren – har satt seg enda høyere mål for året vi nettopp har gått inn i.

Hele 10.000 nordmenn skal kjøpe VW Golf i år. Det er i alle fall målet. Når en så stor aktør går ut med et slikt mål, er det sjeldent løst prat, drømmer og ønsker som ligger til grunn. Nei – de mener alvor. Og de som mener alvor – de pleier å nå målene sine.

Vi snakker om opp 30 prosent på det som allerede er Norges suverent mest solgte bil.

Men hvordan skal de klare det? Attpåtil i et totalmarked som er forventet å synke noe i forhold til fjoråret...

Flere, nye og smartere

En rekke nye modeller er svaret på nettopp dette.

Endelig. Stasjonsvogna her blitt fullverdig familiebil.

I fjor kom både VW Golf GTI og GTD. Helt klart nisjebiler – men alle monner drar. Nå får de et fullt år å selge på.

Les vår test av VW Golf GTI her:

I tillegg kom det helt på tampen av fjoråret en helt ny og ikke minst stor stasjonsvogn av Golfen.

Tidligere stasjonsvognutgaver har tidligere ikke vært store nok til å være en fullverdig familiebil. Det er den nye. Avstanden opp til storebror VW Passat er nå minimal med tanke på plass.

Den "tykke, litt rare fetteren"

Flerbruks-Golfen blir helt ny og langt mer dynamisk enn forgjengeren. Sportsvan blir det nye navnet.

VW Golf Plus har liksom vært den tykke og litt rare "fetteren" i Golf-familien, og ikke blitt den flerbrukssuksessen man håpet på.

Nå kommer den i helt ny, penere og mer sporty utgave. Den får nytt navn i samme slengen. Golf Sportsvan skal den hete nå. Den er 13 centimeter høyere enn en alminnelig Golf, men man har jobbet mye med proporsjonene for at bilen ikke skal se fullt så klumpete ut. Bilen har blitt åtte centimeter lengre, slik at man kunne strekke ut linjene.

Interiøret blir romsligere og mer funksjonelt. Baksetet kan flyttes hele 18 centimeter i lengderetningen, og bagasjerommet skal kunne svelge unna 585 liter.

Nå blir "sosse-tralla" fra 80-tallet veteranbil

Nå også som elbil

Norge har jo også blitt elbil-landet framfor noen. Heldigvis ser ikke elbiler ut som noe en fireåring har bygget av Lego mer, heller. Allerede i mai lanserer VW sin elektriske Golf. En bil de har store forventninger til - og stort mer alminnelig er det vel ikke mulig å lage en elektrisk bil?

Volkswagen oppgir en rekkevidde på snaut 20 mil, og et energiforbruk på 1,27 kWh per mil ved blandet kjøring.

VW e-Golf kommer i mai. Så mye mer alminnelig enn dette kan vel ikke en elbil bli?

Bilen aksellererer fra 0–100 km/t på 10,4 sekunder og har en toppfart begrenset elektronisk til 140 kilometer i timen.

Ved siden av alle disse modellene skal de selvsagt selge den helt vanlige Golfen alt hva remmer å tøy kan holde.

Så får vi smøre oss med tålmodighet for å se om de klarer å nå de hårete målene sine.

Én ting er i alle fall sikker: Det skal bli spennende å følge med på salgstallene vi presenterer her på Broom hver måned i året som kommer også!

Les vår stortest av VW Golf her: