Peugeot 407 er mye bil for pengene, men det er absolutt en del ting å være obs på også.
Peugeot 407 er mye bil for pengene, men det er absolutt en del ting å være obs på også.

Peugeot 407: Dette er mye bil for lite penger

Men er det et smart kjøp?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg har lett etter omtale – god og dårlig – på Peugeot 407. Bilen tiltaler meg, men jeg er veldig skeptisk til franske biler fra tidligere erfaringer til bekjente. Men har hørt at denne skiller seg ut på pluss-siden.

Har Broom noen erfaringer med denne modellen? Mvh. Helge

Benny svarer:

Hei Helge!

Jeg kan ikke skryte på meg å ha mye annen erfaring med denne modellen, annet at en veldig god kompis av meg kjøpte en ny 407 SW i 2005 – og han har den fortsatt etter nesten 250.000 kjørte kilometer.

Det har vært både oppturer og nedturer det – kanskje aller mest det siste. Han har snakket om å kvitte seg med den i årevis.

Men de holder nå sammen enda. Omtrent som et gammelt ektepar som kanskje ikke er veldig glade i hverandre lenger, men heller ikke klarer seg uten hverandre ...

Mye bil for pengene

Peugeot 407 er mye bil for lite penger. Du får den fra ca. 20.000,- og oppover. Legger du 70.000–80.000 kroner i en slik bil, skal du få en skikkelig fin en.

Jeg ville definitivt gått for SW-utgaven–som altså er stasjonsvogna. Jeg har sansen for designet og bilen er god å kjøre – på typisk fransk vis.

Peugeot satset på dristig design og særlig stasjonsvognutgaven vakte stor oppsikt da 407 ble lansert. Den liggende frontruta og den store, gapende grillen ga bilen særpreg. Mange av bilene er godt utstyrt også.

Der hvor forgjengerne 504, 505 og 406 var skikkelige plassmesterere, kom form foran funksjon på 407. SW har nesten oppsiktsvekkende lite bagasjeplass i forhold til bilens fysiske størrelse.

Peugeot 407 her heller aldri vunnet noen kvalitetsundersøkelser. Snarere tvert imot – de er ofte å finne et godt stykke ned på listene som med jevne mellomrom kommer fra Dekra, TÜV etc.

Dette må du sjekke:

Peugeot 407 er veldig god å kjøre - på typisk fransk vis.

Bærekuler, endeledd og lenkearmer i forstillingen er en svakhet og slites ofte unaturlig fort. Ofte med skjevt slitte dekk som følgefeil.

Forfjærene kan også knekke og slitte støtdempere er heller ikke uvanlig. Slitedeler, helt klart, men sjekk litt nøye allikevel.

Sjekk også bakbremsene, de kan ruste og sette seg fast. Er bilen "kalvbeint", skyldes dette defekte foringer i bakstillingen. Det blir fort dyrt.

Litt smårusk med det elektriske har det også vært. Varmeseter, dekktrykkvarslere, og diverse kontrollamper som kan lyse, enten det er grunn for det eller ei.

Et spjeld i varmeapparatet er også en svakhet (det knekker ...). Selve delen koster småpenger, men for å bytte dette må både seter og hele dashbordet ut. Dyrt det også, så sjekk nøye!

Matte frontlamper forekommer og bilene har tynn lakk på en del steder. Rust er ikke noe veldig stort problem på disse, men sjekk allikevel nederst på dørene og bakluka på SW-en.

Mest diesel i Norge

De fleste bilene i Norge er solgt med turbodieselmotor. Turbohavari forekommer og det samme gjør tette dieseldyser.

Det kan sikkert høres litt voldsomt ut med så mange feil og mangler som må sjekkes. Men med få unntak er ikke dette mye verre enn på gjennomsnittsbilen og alle bile r– enten det er Toyota, BMW eller Peugeot - har sine svakheter.

Jeg fraråder ikke kjøp av en 407, men anbefaler veldig å lete opp en hel, pen og ordentlig bil med fin eierhistorikk og god servicehistorikk – samt å sjekke den nøye før man slår til.

Biler som har høyt verditap, har også en tendens å havne hos eiere som ikke akkurat legger sjel eller penger i å holde dem strøkne. Det slurves med vedlikehold og servicer. Slike eksemplarer skal du holde deg langt unna, for der kan det virkelig bli dyrt når mye til slutt ryker. Jeg vil si at komplett servicehefte er et must på en bil som dette.

Ønsker deg lykke til!


Peugeot 406 Coupe: Kan dette være en god ungdomsbil?


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

Topp 5: Disse kræsjtestene glemmer du ikke så lett

Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: