Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I Spør Benny-seksjonen her på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei jeg vet ikke om dere har skrevet om dette før eller ikke, men hva mener dere om framtidig verditap på Tesla Model S? Jeg har veldig lyst til å kjøpe, men er samtidig litt usikker fordi dette 1) er en elbil, og 2) et helt nytt og ukjent merke. Jeg er redd for at disse to momentene vil gjøre verditapet langt høyere enn på andre biler til samme prisen, og dermed gjøre at den ikke er så gunstig å kjøpe allikevel. Finnes det noen erfaringer på dette ennå?

Benny svarer:

Hei sann! Det er nok for tidlig til at vi har noen erfaringsbakgrunn på dette. Så langt er det jo fortsatt ventelister på Model S. Mange står i kø. og de bilene som har kommet ut i "bruktmarkedet" har gjerne vært priset høyere enn nyprisen. Det er mitt inntrykk at de også har gått for priser over det Tesla selv tar. Med andre ord: Her er folk villig til å betale ekstra for å slippe og vente.

Dette vil naturligvis endre seg når Tesla klarer å få en mer normal leveringssituasjon på bilen og ventelistene er borte.

Helt grunnleggende vil jeg si at det er mange usikkerhetsmomenter rundt Model S. Så langt har det jo bare vært et eneste langt eventyr. Hverdagen kan nok komme her også – og da kan mye skje også når det gjelder annenhåndsverdien.

De siste årene har vi jo hatt tilnærmet elbil-feber i Norge. Det store usikkerhetsspørsmålet er om dette vil fortsette. Dette har nok mye å gjøre med de fordelene elbilene i dag har. Blir disse trappet fort ned på, kan vi risikere at elbilene framstår som mye mindre attraktive enn i dag – dermed vil også verdien på dem falle til dels mye.

Model S skiller seg fra samtlige elbil-konkurrenter ved at den har mye lenger rekkevidde. Det gjør at jeg tror det blir vanskelig å putte den i samme bås som disse når det gjelder verditap. Den har også mange andre egenskaper som trekker opp: Plass, ytelser, luksusfølelse og design – ting som ikke akkurat preger de mer fornuftige "pendler-elbilene".

Rimelig pendlerbil? Her er tre smarte

Skrur opp avgiftene?

Biladministrasjonsselskapene som lever av å beregne verditapet best mulig, er generelt skeptiske til elbiler og de er også avventende til Model S. DNB-eide Autolease anslår at markedsverdien på den vil ligge på rundt 50 prosent av nypris etter tre år / 45.000 kilometer. Det er høyere enn gjennomsnittet i denne klassen.

Men samtidig er det bedre enn for de øvrige elbilene i markedet. Autolease framholder i sin vurdering særlig at Tesla gir åtte års garanti på batteriene – pluss at rekkevidden gjør at den kan fungere som nummer en-bil for mange.

Men dette er altså å spå om framtiden – som kjent er ikke det alltid så lett. Utfordringen her blir naturligvis at vi har fint lite historikk, både på elbiler generelt og Tesla konkret.

Et annet aspekt som også kan få mye å si, er hva politikerne gjør med avgifter på elbil. I dag har de verken moms eller avgift, det er derfor Model S kommer så gunstig ut i Norge. Det vil overraske meg mye hvis de ikke begynner å skru til litt her etter hvert. Da blir elbilene dyrere som nybiler, det er naturligvis positivt for verdien på brukte eksemplarer.

Som du skjønner: Her er det mange usikkerhetsmomenter. Jeg tror imidlertid ikke du gjør noe dumt hvis du kjøper Model S nå. Du får utrolig mye fin bil for pengene og du får i alle fall – enn så lenge – veldig mange hyggelige fordeler som elbileier.

Broom-Vegard falt pladask – kjøpte Model S som privatbil

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Sjekk Brooms samling av biltester – klikk her