Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Dette er en litt glemt sportsbil i Norge, selv om mange syntes den var råtøff da den kom. Inklusive James Bond. Og det er ikke rart, mener en svært fornøyd eier av dette eksemplaret. (Foto: Privat)
Dette er en litt glemt sportsbil i Norge, selv om mange syntes den var råtøff da den kom. Inklusive James Bond. Og det er ikke rart, mener en svært fornøyd eier av dette eksemplaret. (Foto: Privat)

Bilen min Lotus Esprit Turbo: Jon Arne har en sportsbil utenom det vanlige

Du kjenner den kanskje igjen fra James Bond?

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Det finnes superbiler. Og så finnes det biler som ser ut som superbiler, og som klarer å gjøre inntrykk på oss som om de var helt i toppligaen. Og som fortsetter å gjøre det, selv om vi blir litt skuffet når vi oppdager realitetene.

Les også: Denne Lotusen skremmer vannet av Bugatti Veyron

En slik er Lotus Esprit. En ekstremt kileformet og dermed ekstremt superbil-utseende bil fra 1970-tallet, som det hang plakater av på mangt et gutterom langt utover 1980-tallet. Selv om mange måtte gni seg i øynene og kikke to ganger når de leste med liten skrift under bildet at den hadde en firesylindret motor med omtrent samme sylindervolum som naboens Opel Rekord.

James Bond tar ikke feil...

Ingen mistenkte noe annet enn at den gikk adskillig bedre enn en Rekord likevel. Men det gjorde noe med mystikken, selv om det skarpe designet signert datidens hotteste navn Giorgetto Giugiaro holdt interessen oppe.

Sammenlignet med de første ble den svært kantete og kileformede bilen avrundet litt i hjørnene i løpet av to facelifter på 1980- og 1990-tallet. Denne bilen er fra perioden etter den første faceliften. (Foto: Privat)

Heldigvis for alle som ville bevare drømmen – og ikke minst for Lotus – valgte James Bond å kjøre Esprit i både ”The Spy Who Loved Me” og ”For Your Eyes Only”, hvorav den til og med var sentral i en av de mest oppsiktsvekkende scenene som ”ubåt” i førstnevnte film. Og Bond kunne da umulig ta helt feil, tenkte bilentusiaster over hele verden.

Det gjorde han nok ikke heller. Riktignok ble Esprit en litt for treg affære i sin aller første form, da den kom på markedet som 1977-modell. Den ekstra avgassrensede USA-modellen hadde bare 142 hester, og det holdt ikke til å utnytte det glitrende chassiset og de utsøkte kjøreegenskapene som lå og ventet i bilen.

Turbo fikk fart i sakene

USA var heldigvis et så viktig marked at protestene derfra ble tatt ad notam, og ganske kvikt ble det utviklet andre motorer. Først økte man volumet til 2,2 liter for å få bedre moment, deretter kom den etter hvert så ettertraktede 2,2-literen med turbo, som endelig bragte antall hestekrefter nord for 200-tallet. I den svært lette og kompakte sportsbilen ble det ganske så friskt, og Esprit fikk dermed et langt liv.

Les også: Joda, det finnes en og annen i Norge også

Grunnkarosseriet fikk noen forsiktige make overs i løpet av 1980- og 1990-tallet, som i korthet besto i å glatte ut noen detaljer og høvle ned noen skarpe kanter i hjørnene. Men bilen var godt gjenkjennelig selv da den til slutt gikk ut av produksjon så sent som i 2004 – fremdeles med fire sylindre og turbo som tidligere, selv om det hadde kommet til en liten V8 som option en gang på 1990-tallet.

Var og er sjelden i Norge

Selv om bilen var populær, antok produksjonen aldri voldsomme høyder. Og i Norge ble den aldri noe vanlig syn. Manglende distribusjonsapparat kan selvsagt tillegges noe av skylden for det, men faktum er at den nok alltid har vært sjeldnere å se i Norge enn også andre og langt mer kostbare superbiler, som heller ikke har hatt noe normalt ”forhandlernett”.

Nye felger er blant modifikasjonene eieren har gjort med bilen. Men alt som handles inn er fra Lotus sitt eget deleprogram, forsikrer han. (Foto: Privat)

Alt tyder altså på at dette er en bil som har falt litt igjennom hos norske entusiaster, til tross for at mange har hatt bilde av den på veggen. Kanskje er det de firesylindrede motorene som har fått oss til å velge andre biler i stedet når drømmen skulle realiseres. I så fall har vi nok gått glipp av noe – og en av de få som kan fortelle om nettopp dét er den meget fornøyde eieren av bilen på disse bildene.

Les også: Lotus-navnet ga mange Forder mer status - og power

Navn: Jon Arne Valan, (30)

Bosted: Moss.

Litt om meg selv: Ungkar, to sønner, jobber til daglig på Fredrikstad Sykehus.

Forsiktige oppgraderinger

Bilen: Lotus Esprit Turbo 2.2 T

Hvor lenge har du eid den? Siden sommeren 2013.

Hva har du gjort med den? Har montert nye, originale felger. 18 x 285/35 bak og 17 x 235/40 foran. Ekstra leppe i front og spoiler.

Bilen skal nytes både på vei og på bane, sier eieren, som er meget fornøyd med en bil han er forholdsvis alene om i Norge. (Foto: Privat)

Liker best med bilen: Utseende og lyd.

Liker minst med bilen: Mangel på fjernstyrt sentrallås.

Les også: Esprit gjorde comeback - for å hedre Ayrton Senna

Beste opplevelse med bilen: Mange. Men det må være noe av oppmerksomheten den har gitt, eller følelsen når man tråkker litt på gassen, gjerne med takluka åpen for å høre på den rå lyden.

Eier allerede drømmebilen

Framtidsplaner for bilen: Holde meg til originale oppgraderinger, blant annet tenker jeg å montere Lotus chargecooler på turboen (intercooler) som vil gi mye mer kjøling og hestekrefter. Ender da forhåpentligvis på minst 285 hester. Dette er en sommerbil som skal benyttes på gata og bane. Og til sommeren er dette en show-klar bil til blant annet Gatebilfestivalen.

Drømmebil: Drømmer ikke om andre... :-)

Annet: Bilen har veldig gode kjøreegenskaper. En god side for info: http://www.lotusespritturbo.com

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Tesla-sjef Elon Musk kjøpte denne - gjett hvorfor...

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Jon Arne om? Bruk kommentarfeltet under!