Bilen min BMW M5: Vanlig familiebil? Nei, her er det over 500 hk
For mange er dette drømmebilen – men denne eieren har flere planer.
I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
Siden bilens ungdom har vi latt oss friste av små og røde sportsbiler med heftig temperament, og kun plass til en selv, kjæresten og en liten tannbørste. Biler som ikke er praktiske, men som virkelig synes – og føles. Ikke minst for langvokste skandinaver, kanskje også med dårlig rygg, når man skal kle dem av og på seg.
Les også: Sjelden sjanse på billig, norsksolgt M5
Dermed er det ikke så rart at mange synes det var enda mer gøy, det som skjedde da en rekke produsenter av familiebiler med sportslig tilsnitt midt på 1980-tallet fikk for seg at de ville forsøke å bygge inn fullblods motorer og kjøreegenskaper under skallet på vanlige familiesedaner.
Hvem var egentlig først?
Bilentusiaster vil for evig og alltid krangle om hvem som begynte planleggingen først, og om hva som egentlig var den aller første bilen i denne kategorien.
Tar man med biler som Maserati Quattroporte i beregningen kan man hevde at det hele startet allerede på 1960-tallet, men det var nå midt på 1980-tallet at dette slo ut i full blomst, med biler som BMW M5 og Lancia Thema 8.32, som snart fikk selskap av Ford Sierra Cosworth, Mercedes 500 E og Opel Lotus Omega.
Les også: Torbjørn leier ekstra verksted for å ta vare på M5en sin
Og enda litt senere av Audi RS6, Cadillac CTS-V, Jaguar XFS og XFS-R og Chevrolet SS. For å nevne noen. For dette er en klasse der mange har meldt seg på, og flere vil komme.
Klassens mest sportslige
Hvem som var og er mest sportslig og ”komplett” i forhold til formelen vil også være gjenstand for diskusjon. Men her vil nok svært mange samle seg rundt BMWs M5, den ultimate versjonen av familiebilen 5-serie. Kanskje ikke så rart, BMW hadde da også et meget markert og velutviklet sportslig tilsnitt å bygge på da det hele ”tok av”.
De første to generasjonene ble omspunnet av en viss mystikk, der en stor andel av monteringsarbeidet ifølge ryktene skal ha blitt gjort for hånd. Det bidro til å få opp statusen til bilen, som hadde prestasjoner som levde opp til mystikken.
Les også: M5 foredlet av Hamann - for deg som ikke har hemninger
Da bilen på disse bildene kom på banen, som er tredje generasjons M5 bygget på E39-generasjonens chassis, åpnet man opp for større volumer – og bedre fortjeneste.
V8 ga mye trimmingspotensial
Man senket nemlig ikke prisen selv om produksjonen økte voldsomt. Marginalt mindre eksklusivitet ble kompensert med en enda voldsommere drivkilde, og når man nå byttet ut de tidligere generasjonenes rekkeseksere med en V8 som utgangspunkt for modifiseringene fikk man forholdsvis lett til en økning i effekt på rundt 30 prosent – slik at bilen nå snuste på 400 hestekrefter.
Likevel var det mer å gå på, og disse bilene er svært populære også for folk som ønsker å gjøre noen forsiktige justeringer for å se hva de kan få til. Prisen gjør at slike biler fortsatt er svært sjeldne å se i Norge, men en og annen finnes – og vi har også en og annen entusiast i den kategorien som ikke slår seg helt til ro selv med det råeste BMW selv lokket ut av bilen.
Les også: Denne Skodaen knuser de andre super-sedanene...
En av dem møter vi her. Og bilen virker å være like rå som den åpenbart er flott å se på.
Eier: Mattis Skare, (27)
Bosted: Hønefoss.
Har rundet 560 hester
Litt om meg selv: Jobber som bilselger.
Bilen: BMW M5, 2000-modell.
Hvor lenge har du eid den? I ett år.
Hva har du gjort med den? Jeg har hellakkert den, montert originale facelift-lykter foran og bak og spesialbestilt 18” AC Shnitzer-felger fra Tyskland i 11x18” og 9,5x18”. Dessuten montert ny racingclutch og ESS kompressor. Effekten er på 560 hestekrefter. Har også montert ny aluminiumsradiator for bedre kjøling, byttet diverse foringer og montert justerbart understell. I tillegg har bilen fått folierte interiørlister i hvit carbon med M-striper.
Les også: M5 er blant de 10 dårligste bilene - hvorfor det?
Motoren skal overhales
Liker best med bilen: Mye kjøreglede, den er like god å kjøre som en vanlig 5-serie, men med et særdeles godt drag!
Liker minst med bilen: Dekkforbruk bak.
Beste opplevelse med bilen: Det var kjøring på Rudskogen i sommer.
Framtidsplaner for bilen: Overhale eller ta service på motoren i vinter, montere Recaro Pole Position seter i skinn foran.
Drømmebil: BMW M5 F10.
Annet: Andre biler: 2014 BMW 420D M-Sport og 2013 Land Rover Discovery.
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Les også: BMW M5 E28 - det var med denne galskapen startet
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Mattis om? Bruk kommentarfeltet under!