Noen ganger kan en mygg redde en elefant! En godt voksen Subaru stasjonsvogn med firehjulstrekk var det som skulle til for å redde vogntoget. Egil Johan ble redningsmann med pappas bil.
Noen ganger kan en mygg redde en elefant! En godt voksen Subaru stasjonsvogn med firehjulstrekk var det som skulle til for å redde vogntoget. Egil Johan ble redningsmann med pappas bil.

Dette stuntet ble årets store video-hit

Topp 3: Han trekker løs 40-tonns vogntog – med pappas stasjonsvogn

Broom har mye å by på for deg som har lyst til å se video.

Enten det er klipp fra det vi gjør på TV, snutter som viser stadig mer ekstreme situasjoner i trafikken (Russland er en slager her) – eller det er ting som å trekke løs et digert vogntog med en helt vanlig stasjonsvogn.

Det siste har Egil Johan Kolstad fra Mo i Rana gjort i året som snart er over. Han sendte inn klippet til oss i Broom – og det ble en kjempesuksess på nettet.

Ingen andre videoklipp har blitt sett flere ganger hos oss i 2013. Her forteller hovedpersonen selv historien bak det hele:


Kjørt seg fast

– Jeg og en kompis var ute og kjørte og fikk se et vogntog som hadde kjørt seg fast. Han hadde stått der så lenge at snøen hadde tint, så fryst og dette førte til at det var svært glatt.

– Vi sto lenge og så på at sjåføren plagdes. Etter en stund dro vi hjemover. Det hadde snødd mye denne dagen, så jeg bestemte meg for å kjøre faren min sin Subaru Legacy med firehjulstrekk en tur. Vi kjørte til byen og fikk se at traileren fortsatt sto der.


Gjøre et forsøk

– Da kom jeg til å tenke på en filmsnutt jeg hadde sett på YouTube, hvor en Subaru Impreza STI dro opp ett vogntog fra en bakke. Jeg tenkte som så at det hadde vært utrolig kult å gjøre det samme med pappas Legacy!

– Vi gikk bort til den utenlandske sjåføren for å snakke. Han fortalte at han hadde ødelagt begge kjettingene sine i forsøk på å komme seg opp den lille bakken.

– Da sa jeg til sjåføren at jeg hadde firehjulstrekker og at vi kunne prøve å dra han opp. Han spurte da om bilen kunne trekke 40 tonn.

– Nei, det tror jeg absolutt ikke, men vi kan jo prøve, svarte jeg. Sjåføren sa at han ventet på en hjullaster som visstnok skulle komme og hjelpe, men at det kunne ta litt tid. Vi ble enige om at jeg skulle gjøre et forsøk, mest for moro skyld.

Hvordan tror du dette går?

Nå er det på tide å se videoen. Klikk i videovinduet under:


694495


SE OGSÅ: Har denne russeren verdens tøffeste arbeidsplass?

Nr 2: Ligger i 260 km/t – så gir han full gass

Volvo laget på 90-tallet en coupe som fikk navnet C70 – med designhjelp fra Pininfarina.

Den linjelekre bilen egner seg ypperlig til cruising på motorveien – og noen verstingversjoner gir også skikkelig fraspark ut av lyskryssene.

Men bilen du kan se i klippet under er noe helt for seg selv. Opptakene er gjort av et par svensker som gir jernet på motorveien.

Først trodde vi det var autobahn, men det viser seg faktisk å være på en vanlig svensk motorvei!

Ydmyker Audi

Kraftoverskuddet bekreftes når den kappkjører med en R-motorsykkel. Opp til 260 km/t er det relativt jevnt – men så gir Volvoen gass og bare suser av gårde.

Litt lenger ut i klippet dukker det opp en annen rimelig sprek bil – nemlig en Audi S6. Men den blir også grundig forbikjørt.

Kjøringen, eller skal vi si stuntet, er naturligvis livsfarlig. Det at det skjer på vanlig motorvei, med hastigheter opp imot 300 km/t, er neppe noe politiet er spesielt glade for.

Dette ble den nest mest sette videoen på broom.no i 2013 – og har gått som en farsott på internett:

Klikk på videovinduet under for å se klippet:

http://www.liveleak.com/view?i=f3e_1378235317

Spiller ikke klippet på mobil/lesebrett? Klikk her


Ikke like heldig – han forsøker å redde bilen i bare underbuksa!


Nr. 3: Ken bygget sin egen superbil – men så ...

Hva skal du gjøre, hvis du virkelig verker etter å få deg din egen Lamborghini Countach – men mangler penger? Vel, hvis du er svært nevenyttig, slik som Ken fra USA, så bygger du hele bilen selv. Ikke noe problem.

Og dette er ikke et vanlig garasjeprosjekt, der noen heller mistilpassede karosserideler er festet med tape og framdriften avhengig av sjåførens pedalkraft. Ken tok oppgaven på alvor – og har i sannhet bygget en nydelig Countach-replika.

Ikke bare ser den bra ut heller, den har en skikkelig kraftpakke montert rett bak ryggstøtten på forsetene. Der motoren i en Countach skal være.



Få ut bilen?

Alt vel så langt, med andre ord.

Etter 18 år ble bilen endelig ferdig, og den er uten tvil et lekkert skue og den går som ei kule og ... Forresten. Vent litt. At den går som ei kule, det var noe Ken bare kunne anta. For den var nemlig ikke mulig å kjøre noe sted, der den sto godt plassert i kjelleren på huset.

Han hadde glemt at det negative med å bygge en bil inne i kjelleren på sitt eget hus, er at huset må rives for å få ut bilen.

Og i stedet for å plukke bilen fra hverandre, så kan du vil gjette hva han gjorde ...

Dette ble den tredje mest sette videoen på Broom i 2013 – klikk i videovinduet under for å se den:

http://www.liveleak.com/view?i=8e4_1375131011

Fungerer ikke klippet på mobil/lesebrett – klikk her

LES OGSÅ: Er dette Norges tøffeste Lamborghini-etterligning?