Tesla Model S: Ble bestselger – uten markedsføring
Slik klarte de å lokke tusenvis av kunder – uten å annonsere.
Tesla Model S har blitt en sensasjon på det norske bilmarkedet. I høst har den virkelig gjort vei i vellinga på registreringsstatistikken. Veksten fra i fjor er på smått utrolige 4.677 prosent, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Salget har ganske enkelt eksplodert - fra de 30 bilene som ble solgt i fjor.
Model S er å anse som årets hotteste bilnyhet, så hot faktisk, at det ikke har vært verken ønskelig med - eller behov for - å drive med tradisjonell markedsføring.
Tesla Model S: Neida – den er ikke perfekt
Bellona viktig
På bransjenettstedet Kampanje uttaler nå Teslas skandinaviske kommunikasjonssjef, Espen Pedersen, seg om hvordan de jobber for å få inn salg.
En viktig faktor i dette arbeidet er miljøvernorganisasjonen Bellona – med Frederic Hauge i spissen.
– Jeg tror mellom 10 og 20 prosent av all medieomtale i Norge på en eller annen måte kommer fra Frederic Hauge og Bellona. Vi har inngått et strategisk partnerskap med dem, fordi de er interessert i å vise det norske samfunnet at det finnes et alternativ til den fossile økonomien, sier Pedersen til Kampanje.
SE VIDEO: Tesla Model S: Dette er en helt spesiell bilbrann
Kjendis-hype
Hauge var faktisk den første nordmannen som kunne hente sin Model S på Alnabru. Han har også snakket varmt om den miljøvennlige bilen i flere år allerede.
Blant andre kjendiser som også har bestilt bilen er Petter Stordalen, kronprins Haakon og den danske Kronprinsen.
Også i USA, der Model S er priset på nivå med blant andre Porsche Panamera, er det mange kjendiser som har omfavnet elbilen.
Tesla Model X: Ser du hva som mangler her?
Når folk på mail
Til sammen bidrar nyhetens interesse rundt bilen i seg selv såpass til salget, at tradisjonell markedsføring er overflødig.
Pedersen forteller at de i stedet tenker mye på å skape god PR – og at de også har en stor database som gjør det mulig å nå folk som er interessert i Tesla direkte via mail.
Vil hindre rekkeviddeangst
Tesla har så langt valgt å fokusere på å begrense elbilens kanskje største fiende, nemlig rekkeviddeangst.
Dette betyr kort sagt frykt for å gå tom for strøm med elbil – og ikke komme seg videre.
Pedersen og co. synes derfor det har vært viktigere å bruke penger på å sette opp egne nye superladestasjoner, enn å annonser og markedsføre produktet sitt.
Nordmenn sto i kø for å teste drømmebilen i 10 minutter
Gratis strøm
Teslas superladestasjoner er dessuten gratis – og strategisk plassert for å gjøre det mulig å kjøre "Norge rundt" uten å bekymre seg for om en kommer fram.
– Noen forstår ikke hvorfor vi gir bort strøm gratis, men det koster mer å drive markedsføring i DN og TV 2 enn å gi bort strøm, mener den danske Tesla-sjefen.
Han er imildertid klar på at denne strategien ikke vil kunne vare evig. Etterhvert som merkevaren blir mer innarbeidet og mister nyhetens interesse, vil det bli nødvendig med tradisjonell markedsføring.
Nå er de verdt 120.000.000.000 kroner