Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2013 blir på ingen måte noe jubelår for bilsalget i Europa.

Her hjemme går vi mot et nytt rekordår, etter at fjoråret var det beste på 26 år.

Men det er røde tall og nedgang som preger bilsalget i de aller fleste andre europeiske land, og mange bilmerker gir i minus.

Over 20 prosent opp

Hos Renaults lavprismerke Dacia er det imidlertid grunnlag for å feire når året nå nærmer seg slutten.

Nye salgstall oppdatert etter årets første 11 måneder, viser nemlig at Dacia er bilmerket som øker mest i 2013. De har løftet salget med over 20 prosent, sammenlignet med samme periode i år.

Med det har også markedsandelen økt, opp fra 1,9 til 2,4 prosent.

Dacia har gjort Duster litt mer påkostet innvendig, med høyere materialkvalitet og nytt design.


LES OGSÅ: Samme bil – men denne heter Terrano

Nybil til bruktpris

En del av årsaken er at Dacia jevnt og trutt har økt antall modeller, der særlig den kompakte og rimelige SUV-en Duster har vært viktig.

Samtidig har de fått stadig bedre fotfeste i flere av landene vest i Europa. Dårlige økonomiske tider gjør at stadig flere kunder legger vekt på pris når de skal kjøpe bil. Og Dacia tilbyr i mange tilfeller nybil til samme pris som en brukt bil fra andre merker.

Vi har naturligvis testet den – les mer om Duster her:

En modell i Norge

Her hjemme er Dacia foreløpig bare representert med Duster, og det vil vel være å overdrive å si at salget har tatt av i det første året på markedet.

Men det ruller etter hvert en del biler på norske veier og selv om konstruksjonen er både enkel og til dels litt primitiv, er det ikke tvil om at Duster gir mye bil for pengene, også i avgiftslandet Norge.

Suksess-SUV

Et annet merke som virkelig har vind i seilene er Jaguar. De har både fått spenstig coupe og stasjonsvogn inn i modellutvalget, og glede seg over solide framganger. Her er det pluss 15,6 prosent.

Seat, Mercedes og Mazda er også blant merkene som øker salget, for Mazdas del har den nye SUV-en CX-5 virkelig truffet markedet og gitt en svært etterlengtet opptur i flere markeder.

Dacia lager også billig sjuseter – les mer om den her:

SUV-en Duster har blitt en stor suksess for Dacia, etter tre år gir de den nå en liten oppgradering.

Noen kommer – noen går: Dette bilmerket forsvinner snart





.