Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW har aldri tatt steget helt ut og laget en skikkelig versting med navnet M7 – der M står for motorsport. M1, M3, M4, M5 og M6 er altså brukt – men ikke noe M7.

Joda, de har så visst laget noen heftige versjoner, med både V8 og V12, men BMW har skjermet akkurat direktørbilen fra M-begrepet.

Vi skjønner jo argumentet, det er liksom ikke så lett å sørge for at en direktørbil på over fem meter skal fortjene den legendariske M-betegnelsen.

Maybach: 600.000 kroner i avslag på nybil

M7

Det ryktes det riktignok at denne strategien kan være i ferd med å endres – og at vi likevel skal få oppleve en modell som kalles M7.

Det er ingen ringere enn M GmbHs sjefingeniør, Albert Biermann, som hinter om dette til britiske Autocar at det kan komme en slik modell en gang i framtiden.

Foreløpig er det imidlertid ikke sagt noe mer om når noe slikt eventuelt kan realiseres. M-avdelingen jobber nemlig parallelt med mye annet også, som for eksempel firehjulstrekk på M3 og M5 – og en M-versjon av 3-serie GT.

– Det finnes mange morsomme ting man kunne gjøre om det var ubegrenset med midler, sier Biermann.

Audi A8 W12: Denne har tapt seg to millioner kroner

Vesentlig forskjell

Mens du vi venter må vi slå oss til ro med en annen 7-serie – som faktisk fliser BMWs egen 760i – med V12-er. Nemlig Alpina-varianten som kalles B7.

Den baserer seg på biturbo-motoren på 4,4-liter som originalt yter 500 hk.

Etter at Alpina har vært borti og fiklet med den, er effekten plutselig økt til 540 hk. Og det gjør faktisk en vesentlig forskjell ...

BMW 7-serie: – Fantastisk kjøp til 200.000 kroner?

– Ikke gidd 'a

B7en fikser nemlig 0–100 km/t på brennkjappe 4,3 sekunder. Det er nok til at den om ikke akkurat parkerer, så i alle fall slår dagens M5 på målstreken på samme øvelse. Den trenger nemlig 4,4 sekunder (NB: Raskeste versjon av nye M5 klarer imidlertid bragden på 4,2 sekunder).

Imponerende er dessuten toppfarten. For her snakker vi 312 km/t. Ja, du kan sågar få den både i forlenget utgave og med BMWs firehjulsdriftssystem, xDrive.

Alt sammen gjør at du, eller sjåføren din, gjerne kan si "Ikke gidd 'a" med passe nedlatende tone og selvtillit til de aller fleste som skulle finne på å yppe seg ...

Slik ser det ut bak rattet i en ikke helt vanlig BMW 7-serie. Her har du krefter nok til å sette selv M5 på plass ut av lyskrysset ...

De mest ekstreme direktørbilene på bruktmarkedet