Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes er kraftig på offensiven om dagen. Modellutvalget utvides til stadig flere nisjer, samtidig som de får mye skryt for designet på de nye modellene.

Nå legger de opp til en kraftig offensiv i en bilklasse de ikke helt har lyktes i de siste årene. Vi snakker familiebiler i medium-størrelse, der C-klasse er bilen fra Mercedes.


Ikke med i betraktningen

Her hjemme konkurrerer den direkte mot Audi A4 og BMW 3-serie. Og mens Audien og BMW-en er å regne som bestselgere, har det lenge gått mye tråere for C-klasse.

Mange kjøpere har ikke engang tatt den med i betraktningen når de har valgt bil i denne klassen – det til tross for at prisene etter hvert har blitt svært konkurransedyktige.

LES OGSÅ: Mercedes C-klasse: – Er jeg dum som ikke vil ha denne?

Ros for designet

Det har Mercedes tenkt å gjøre noe med når en helt ny generasjon C-klasse kjører inn på markedet til neste år.

Mye tyder på at de nå virkelig gir denne modellen et løft – med ambisjoner om å ta langt større markedsandeler enn i dag.

Det hele begynner med designet som har fått veldig mye ros etter at de aller første bilene nettopp ble sluppet.

Her tar Mercedes med seg mange elementer fra flaggskipet S-klasse – vi kjenner også igjen mye fra den lekre kompaktsedanen CLA. Målsettingen har helt klart vært å lage en sporty bil, samtidig som linjene skal utstråle eksklusivitet.

Mercedes C-klasse blir større og mer eksklusiv - samtidig som den blir hele 100 kilo lettere i ny generasjon.


Storebror er virkelig størst – les mer om E-klasse stasjonsvogn her:


Business Class


Interiøret på dagens C-klasse har fått en del kritikk, særlig de rimeligste utgavene som ikke har hatt mye premium-følelse innvendig. Det lover Mercedes å svare på nå.

Vi siterer fra pressemeldingen:

– Å sette seg inn i nye C-Klasse gir følelsen av å ha blitt oppgradert til Business Class. Det sporty og eksklusive designet, de mange gjennomtenkte detaljene, den økte plassen til passasjerene; Bilen setter en ny standard.

Da kan vi i alle fall ikke beskylde Mercedes for å ligge lista lavt!


100 kilo lettere

Nye C-klasse får en rekke nye sikkerhetssystemer som ble introdusert i S-klasse.

Infotainment-systemet får en helt ny touchpad og head up-display. I tillegg lover Mercedes klasseledende luftmotstand og utslipp.

C-klasse vokser nå med 9,5 centimeter i lengden, opp til 478,6 centimeter. Den blir også fire centimeter bredere. Bagasjerommet vokser litt, fra 375 til 380 liter.

Selv om bilen har blitt større, er den 100 kilo lettere enn forgjengeren, takket være utstrakt bruk av aluminium.


Slik ser det ut inne i den nye C-klassen. Også her er det fokus på sporty design - samtidig som materialkvaliteten skal være høy.

LES OGSÅ: Dette er stasjonsvogn for de virkelig rike

Luftfjæring

Forbruket er redusert med opp til 20 prosent fra dagens modell. Lettere bil med lavere tyngdepunkt lover bra for kjøreegenskapene, den nye modellen skal være både mer lettbent og mer sporty å kjøre.

Hjuloppheng foran og bak er helt nyutviklet.

Nye C-klasse blir også tilgjengelig med Airmatic luftfjæring, ifølge Mercedes som første modell i denne klassen.


Mange motorer

Ved lansering leveres C-Klasse med tre motorvarianter: C 220 BlueTEC med dieselmotor på 170 hestekrefter. C 180 har bensinmotor på 156 hk, bensin – mens C 200 har bensinmotor på 184 hestekrefter.

Senere kommer en rekke forskjellige motoriseringer, som spenner fra 115 til 333 hk. I porteføljen kommer også hybrid drivlinje.

Sedanutgaven er første ute. Den skal være i Norge i mars neste år, så er det klart for stasjonsvogn i september. Priser er ennå ikke klare, men moderne motorer og lavere vekt, lover bra med tanke på norske avgifter her.

LES OGSÅ: Mercedes C-klasse: Klarer du å gjette hva denne koster?


Mercedes går for et sporty og coupe-inspirert design på nye C-klasse.


Annerledes valg – se hva Cadillac gjør her!