20 år, 5 generasjoner og 5 millioner solgte biler. Nå kommer en ny Jeep Grand Cherokee
20 år, 5 generasjoner og 5 millioner solgte biler. Nå kommer en ny Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee: Blir ny – og tøffere

Og et av våre ankepunkter blir kraftig forbedret.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er øyeblikkelig 30 år siden vi hilste på Jeep Cherokee for første gang nå. Ti år senere fikk den en storebror med det passende tilnavnet Grand.

20 år har altså gått siden. Fem generasjoner har passert og hele fem millioner eksemplarer har trillet av samlebåndet.

Dagens versjon kom i 2012 og er slik sett ikke noen gammel bil, men allerede nå får den en god makeover.

Konkurrentene i dette segmentet er både tøffe og mange. Det er helt sikkert ikke dumt av Jeep å komme med en oppdatering allerede nå.

Våre bønner ble hørt ...

En av de tingene vi etterlyste etter å ha kjørt bilen – les vår test av Grand Chrokee her – var en litt mer raffinert girkasse. Våre bønner har blitt hørt.

Den får ny girkasse fra ZF, med åtte trinn. Tidligere var den bare femtrinns. En klar og kjærkommen forbedring som bør gir mer komfort.

Den skal være raskere, mer presis og gi mykere girskifte. Ytelsene blir forbedret med raskere akselerasjon og et høyere dreiemoment som resultat.

På økonomisiden reduserer den forbruket med 9 prosent sammenlignet med forrige modell. I utstyrsutgaven Summit leveres bilen også med Paddle Shift for en litt mer sportslig kjøreopplevelse.

Jeep Cherokee er oppgradert også innvendig

Spesiell bil: Dette er bestefaren til de sporty SUV-ene

Høyt hevet

Ytelsene har økt mens forbruket og utslippet har blitt redusert. Om vi ser på V6 dieselmotoren på tre liter, så har antall hestekrefter økt fra 240 til 252 hk. På denne motoren har dreiemomentet økt fra 550 til 570 NM.

Den får nå også Quadra-Lift luftfjæring. Dette gir føreren mulighet til å heve nye Grand Cherokee til bakkeklaring på hele 287 mm.

Ved kjøring på vinterveier som ikke er brøytet, kan dette være avgjørende for fremkommeligheten. Den kan også senkes for enklere inngang, utgang og lasting. Bakkeklaringen kan justeres til fem nivåer: Normal kjørehøyde, Off Road 1, Off Road 2, Park Mode og Aero Mode.

Mer utstyr

Av annet utstyr som nå blir tilgjengelig kan vi nevne nytt infotainment system med 8,4-tommers skjerm, samt telefonoppsett for full tilgang til alle funksjoner, samt klima og radioinnstillinger. Bluetooth ®-tilkobling gir mulighet for overføring av lyd og talekommandoer.

Den har også USB-port, SD-kortleser, DAB-radio og premium navigering med 3D-grafikk.

– Første partiet med Grand Cherokee Summit har nå ankommet Norge. Allerede har det blitt registrert en 5.7 L Hemi med 350 hk, og om kort tid vil en 6.4L Hemi i SRT utgave bli levert kunde. Til lager er det 3.0 L V6 190 og 252 hk som er bestilt, forteller salgssjef Steinar Dokken, i en pressemelding fra den norske importøren.

LES OGSÅ: Men hva gjør forhjulene oppe i luften?

Dette er nye Jeep Grand Cherokee - en bil som blir viktig for Fiat/Chrysler-konsernet de neste årene.
Jeep-Cherokee-bakfra

Glem BMW X6 – denne var ute lenge før!

Her er prisene:

Grand Cherokee Limited 3,0 CRD 190 HK 4x4 Automat kr 849 900,-

Grand Cherokee Overland 3,0 CRD 190 HK 4x4 Automat kr 899 900,-

Grand Cherokee Summit 3,0 CRD 190 HK 4x4 Automat kr 929 900,-

Grand Cherokee Summit 3,0 CRD 253 HK 4x4 Automat kr 1 029 900,-

Grand Cherokee Summit 3,6 V6 4x4 Automat kr 1 190 900,-

Grand Cherokee Summit 5,7 Hemi V8 4x4 Automat kr 1 490 900,-

Grand Cherokee SRT 6,4 Hemi V8 4x4 Automat kr 1 820 900,-

LES TESTEN: – Så fin veteranbil du har!