15. januar tar hun over jobben som toppsjef i GM   med det blir Mary Barra den første kvinnelige toppsjefen i bilbransjen.  (Foto: Scanpix)
15. januar tar hun over jobben som toppsjef i GM med det blir Mary Barra den første kvinnelige toppsjefen i bilbransjen. (Foto: Scanpix)

Får en jobb ingen kvinner har hatt før henne

Mary startet på gulvet – nå blir hun sjef for over 200.000 ansatte.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den amerikanske bilgiganten General Motors har hatt noen begivenhetsrike dager denne uken.

Først kom nyheten om at den amerikanske staten hadde solgt sine siste aksjer i GM, aksjer de kjøpte da finanskrisen slo inn og holdt på å knekke hele konsernet. Så kom nyheten om at toppsjef Dan Akerson (65) trekker seg tidligere enn før antatt – og blir erstattet av Mary Barra (51).

Livsviktig investering

Disse to tingene henger naturligvis også sammen. For Akerson var timingen nå veldig riktig. GM har av ondsinnede tunger bare blitt kalt Government Motors de siste årene. Statlig støtte til private selskaper er noe mange amerikanere ikke har veldig sans for.

Men for GM var investeringen på rundt 300 milliarder livsviktig for at selskapet ikke skulle gå under. Nå har den amerikanske staten fått igjen 240 milliarder av sine penger. På papiret kanskje ikke en spesielt god investering. Men det motsatte ville nok fått enda mer kostbare konsekvenser.

LES OGSÅ: Blir det rett og slett slutt på V8-erne?

Hestekur

Dermed er det også et konsern som på mange måter starter med blanke ark Mary Barra tar over, etter at Akerson har framskyndet sin avskjed på grunn av konas kreftsykdom.

GM har vært gjennom en hestekur der driften har blitt effektivisert, organisasjonen slanket – og flere ulønnsomme merker har blitt lagt ned. Blant de som er borte er Saab – som i mange drev med underskudd. Det så også lenge mørkt ut for Opel, men de ble reddet i siste liten.

– De tok livet av Saab – med fullt overlegg


Tøft sted å være

Barra er forresten en ekte amerikansk solskinnshistorie selv. Som datter av en bilfabrikk-arbeider (hos GM-merket Pontiac), var det naturlig at unge Mary selv startet karrieren på fabrikkgulvet hos Pontiac. Der var det få 18-åringer – og enda færre kvinner.

– Det var et tøft sted. Et sånt sted som herder deg, har hun selv sagt om starten på arbeidslivet.

Særlig potensial

Men Mary Barra ble fort lagt merke til og vendepunktet kom da hun ble opptatt i et program for arbeidere som ledelsen mente hadde særlig potensial.

GM sendte henne til Stanford School of Business. Derfra ble hun hentet til jobben som assistent og rådgiver for den mektige GM-sjefen Jack Smith – en jobb som ga henne et unikt innblikk i hvordan et stort bilkonsern ble drevet.

Topp 5: Historiens kuleste bilratt

Mange toppjobber

Etter dette har hun hatt en rekke toppjobber innenfor organisasjonen. En av de siste var å ha ansvaret for all modellutvikling i konsernet – en jobb der du helst skal ta de riktige valgene.

Mary Barra har også vært tungt inne i et område som har stor økonomisk betydning. Nemlig å samordne eksterne innkjøp med internt produktutvikling. Et eksempel som har blitt trukket fram, er at GM kjøpte inn en rekke forskjellige airbager for å beskytte knærne ved en kollisjon. Dette skjedde angivelig fordi bilene var så forskjellige.

– Det var mange årsaker. Men hvis man i stedet rykker helt tilbake til start og spør: "Hvorfor kan vi ikke ha én løsning på det? Da kan du få ingeniørene til å tenke helt annerledes", har Barra uttalt.

Bygge om varebil? Her er det penger å spare

Den første

Nå har hun altså klatret helt til topps i et verdensomspennende konsern med mer enn 200.000 ansatte.

15. januar 2014 tar hun over General Motors. Med det blir også Mary Barra den første kvinnelige toppsjefen i den mannsdominerte bilindustrien. Det gjør nok at ekstra mange kommer til å følge jobben hun gjør.

Det var tøft på fabrikkgulvet til Pontiac. Men Mary Barra skal nok også få erfare at det er tøft å lede en av de største aktørene i en bransje der konkurransen er beinhard, hver eneste dag.

Derfor mener vi dette GM-produktet er en perfekt Norges-bil


Mary Barra begynte i GM da hun var 18 år gammel - nå har hun klatret helt til topps i selskapet.  (Foto: Scanpix)
Mary Barra begynte i GM da hun var 18 år gammel - nå har hun klatret helt til topps i selskapet. (Foto: Scanpix)

LES OGSÅ: Nå kniver de om å være verdens største