Mange synes nok av prisen på både diesel og bensin allerede er høy nok - men i Sverige diskuteres det nå å øke den til 42 kroner per liter. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
Mange synes nok av prisen på både diesel og bensin allerede er høy nok - men i Sverige diskuteres det nå å øke den til 42 kroner per liter. Illustrasjonsfoto: Scanpix.

Vil ha bensinpris på 42 kroner literen

Se hvem som vil ta drastiske grep.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norske politikere har så visst klart å provosere mange med sin heller vinglete politikk når gjelder bilbruken i Norge. Avgifter og prisen på drivstoff er blant det som irriterer mest.

I Sverige er bilene langt billigere – og en kan få tårer i øynene av å sammenligne priser med det vi opplever i Norge.

Men söta bror har også sitt å stri med. Blant annet har regjeringen en ambisjon om å være kvitt fossile biler innen 2030.

Det må kunne sies å være en hårete målsetting – og skal slike mål nås, kreves det hårete tiltak.

Hva er best på vinteren – diesel eller bensin?

Bratt prisstigning

Noe som kalles Konjunkturinstitutet publiserte denne uken en rapport som viser hva som må til for at målsettingen skal innfris. Og det er nok relativt demotiverende lesestoff for politikerne.

Rapporten konkluderer nemlig med at bensinprisen må opp såpass at det virkelig monner – til 42 kroner literen!

Frykter skyhøy bensinpris

– Svåra at genomföra

Instituttet er imidlertid ikke mer urealistiske enn at de skjønner at dette skal bli ganske tøft å klare. De sier tiltaket "kan vara svåra att genomföra". Det skulle vi tro!

Poenget er at de ambisiøse planene om en ny og miljøvennlig bilpark ble skrevet ned alt i 2008/09 – men etterpå har det ikke kommet på bordet noen handlingsplan for å komme dit. Høres det kjent ut?

Slik sparer du drivstoff og penger

Tok initiativ

Konjunkturinstituttet har imidlertid på eget initiativ valgt å utarbeide en rapport som kan synliggjøre hvilke gigantisk utfordring det faktisk er snakk om.

Tanken er at det skal være et bakteppe i forbindelse med at regjeringen skal diskutere hvordan de skal jobbe mot målet sitt kommende mandag.

Untitled-8

– Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk

Økonomiske konsekvenser

Rapporten er en klar indikasjon på hvilken utfordringer svenske- og for den del norske politikere står overfor, med tanke på å gjøre bilparken langt mer miljøvennlig.

– Vi vil fortelle hva som kreves for å nå regjeringens visjon. Det er snakk om drastiske tiltak, som har store økonomiske konsekvenser, sier forskningssjef ved Konjunkturinstitutet, Eva Samakovlis til Dagens Nyheter.

Vi fyller feil drivstoff som aldri før

– ikke helt umulig

I kommentarfeltet i saken til det svenske nettstedet Automotorsport.se, som også omtaler saken, er det naturligvis mange kritiske røster til forslaget.

Men det er også én som mener det ikke er så urealistisk. Vedkommende påpeker at det i flere andre land er så høye bensinpriser, fordi gjennomsnittslønnen er såpass mye lavere enn i Sverige, mens prisen på bensin er lik:

"Det finns redan många länder som har liknande bensinpriser – om man jämför mot medelinkomst. (Liknande bensinpris som i Sverige, men mycket lägre medelinkomst.) Så helt omöjligt är det inte att genomföra".

Hva skal vi velge – bensin eller diesel?

Mens i Norge

I Norge er elbilene på full fart inn – og i langt større grad enn hos våre svenske naboer.

Men selv med den voldsomme økning i elbilsalget vil det neppe være noen politikere som går ut med en ambisjon om å utradere bensin- og dieselbiler i løpet av de neste 17 årene. I tilfelle vil det vekke ganske sterke følelser blant norske bilister...

DEBATT: Hva tror du – er det realistisk å tenke seg en bilpark uten biler på fossilt drivstoff?

Ingen betaler mer for bensinen