Utenpå er ikke forskjellene store - men under skallet er Outlanderen til venstre en vesentlig mer avansert bil. Likevel koster de omtrent det samme.
Utenpå er ikke forskjellene store - men under skallet er Outlanderen til venstre en vesentlig mer avansert bil. Likevel koster de omtrent det samme.

Outlander: Den ene "sponser" statskassen med 80.000 mer enn den andre

Nei, det er ikke på grunn av fargen!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I fjor rullet en helt ny Mitsubishi Outlander inn på norske veier – og har blitt en stor salgssuksess.

Kombinasjonen SUV med firehjulstrekk og muligheten til sju seter – til en svært gunstig pris – går igjen rett hjem hos norske kunder.

Rett over nyttår er det klart for en helt ny utgave av Outlander. Da lanseres Outlander Plug in-hybrid – verdens første ladbare SUV.

Forsmak på framtiden

Vi i Broom har allerede testet den, og lot oss imponere.

– Dette er rett og slett en smak av framtiden, var blant det bilekspert Benny konkluderte med etter å ha kjørt bilen.

Outlander hybrid er rett og slett to biler i ett. Ladbar hybrid betyr at den har batterier du kan lade opp fra stikkontakten i garasjen. Du kan kjøre den som en ren elbil, da er rekkevidden på 52 kilometer.

Våken fotograf: Se her er nye Outlander i Norge!


Genial bil

Fra en vanlig stikkontakt tar det fem timer å fullade batteriene. Men den kan også hurtiglades, 30 minutter gir ca. 80 prosent av full kapasitet.

Bilen har bensinmotor og en elmotor foran – og en elmotor bak. Når bensinmotoren og elmotorene jobber sammen, har de en total ytelse på 202 hestekrefter. Oppgitt forbruk etter EU-normene er på ganske utrolige 0.19 liter/mil. Co2-utslippet er også imponerende lavt: 44 gram/km.

– Det er egentlig totalpakken her jeg blir aller mest imponert av. Dette er en helt genial bil. En stor familiebil med firehjulstrekk, fullspekket med moderne teknologi og utstyr. Likevel koster den ikke mer enn sammenlignbare konkurrenter som nøyer seg med å gå på "bare" bensin eller diesel, sier Benny.


LES OGSÅ: De har kåret de dårligste bilene de siste 15 årene

Særfordeler og lave utslipp

Og nettopp prisen er noe av det som særlig imponerer ved Outlander Plug-in hybrid. For 459.900 kroner får du "full pakke" bil, med mye utstyr.

Mange har undret seg over hvordan Mitsubishi har klart det.

En del av svaret er at denne modellene kommer gunstig ut av det i det norske avgiftssystemet. Vi snakker ikke elbil-fordeler – men en kombinasjon av særfordeler og svært lave utslipp, gjør at den ladbare hybridversjonen får en totalsum av avgifter som ligger betydelig under Outlander med vanlig forbrenningsmotor.


Synker til 40.000

Kjøper du Outlander med dieselmotor, betaler du rundt 120.000 kroner i avgifter til statskassen.

Velger du i stedet ladbar hybrid, synker dette beløpet til rundt 40.000 kroner. Altså 80.000 kroner mindre i avgifter.

Grunnen til at de to modellene allikevel koster omtrent det samme, er at den ladbare hybriden er dyrere å produsere. Denne har blant annet tre motorer (en bensin + to elmotorer) batteripakke, avansert ledeenhet, strømgenerator og mange elektroniske styringssystemer som overvåker det hele.

Den veier også ca. 250 kilo mer enn en vanlig Outlander.

Urettferdig behandlet

Benny lot seg altså imponere: Men han undrer seg også over en ting:

– Det spørsmålet jeg tror mange vil stille seg, er hvorfor den ikke får noen av de omfattende fordelene elbilene har. Så lenge du kan kjøre den over fem mil som ren elbil, er det jo veldig mange som kan kjøre kun på strøm til og fra jobbenl:

– Da synes jeg er det er merkelig at den skal behandles så forskjellig fra elbilene. Særlig når denne i praksis kan erstatte to biler. Det må da være mye mer miljøvennlig at folk har en bil som denne – enn en bensin- eller dieselbil og en elbil i tillegg, avslutter Benny.

Kanskje det smarteste bilkjøpet i 2014 - les testen her:

Bensinmotor foran samt elektriske motorer - en på hver aksel og batterier i gulvet.

Denne hybriden er en ekte Kongebil