Trekking er sist ut i den nye 500L familien fra Fiat. En bil med høy offroadfaktor   men uten firehjulstrekk.
Trekking er sist ut i den nye 500L familien fra Fiat. En bil med høy offroadfaktor men uten firehjulstrekk.

Fiat 500L Trekking: En viktig del av framtiden

Skal investere over 70 milliarder - i en helt ny strategi

I disse dager blir nye Fiat 500 L Trekking introdusert i Norge. Importøren har gitt den tilleggsnavnet SUV, men det til tross, med 4x4 får du den ikke.

Likevel er dette en svært interessant bil, fordi den representerer noe av det viktigste Fiat skal satse på i årene framover.

Etter en tung periode, er det nemlig klart at Fiat er i ferd med å stake ut en helt ny strategi - og her tas det omfattende grep.


Tapt 16 milliarder

Finanskrisen har rammet Fiat hardt, der særlig markedene sør i Europa har sviktet. Siden 2009 har salget falt med 47 prosent. De to siste årene har Fiat tapt rundt 16 milliarder kroner i Europa.

Samtidig har modellutvalget skrumpet inn og nye modeller blitt satt på vent - noe som ytterligere har forsterket den negative spiralen.

LES OGSÅ: Fiat vs. Suzuki – samme bil, men stor prisforskjell

Retrosuksess

Nå er det klart at Fiat i framtiden skal satse på to modellfamilier. Med utgangspunkt i småbilen Panda, skal de bygge opp en liten familie av billige, kompakte biler. Her skal de appellere til kunder som først og fremst er opptatt av lav pris.

Over dette, kommer 500-familien. Det som startet med retrosuksessen 500 - og som nå har blitt flere modeller. Blant dem altså 500L Trekking.

Her er Fiats målsetning å trekke til seg kunder som vil ha noe som skiller seg fra mengden - og som er villige til å betale ekstra for det. Målet er også å tilføre disse bilene en klar premium-faktor.

Les vår test av Fiat 500 her:

Tjener en fjerdedel

Det siste er avgjørende for å kunne hente ut større marginer enn Fiat kan klare på de Panda-baserte modellene. I strategien ligger det også en kraftig økning av Fiat-produksjonen i Polen, der arbeiderne tjener en fjerdedel av det de italienske gjør.

Mens Fiat dermed skal konsentrere seg om små og kompakte modeller, ligger det i den nye strategien at konsernets merker som Maserati og problembarnet Alfa Romeo skal ta seg av større og mer eksklusive modeller.

LES OGSÅ: Her er lavpris-SUVen i Norge


Kommer med SUV

Til sammen skal Fiat investere over 70 milliarder i denne store snuoperasjonen. Målet er også å få ny fart på bilproduksjonen hjemme i Italia. Her merkes nemlig de dårlige tidene svært godt.

Mirafiori-fabrikken i nærheten av Torino hadde over 50.000 arbeiere i sin storhetstid. Nå er den nede i 5500, og de jobber bare noen dager i måneden. Produksjonen har sunket fra 600.000 biler i året på topp - til bare 20.000 de første ti månedene av 2013.

I framtiden er målet at Mirafiori-fabrikken skal bli lønnsom gjennom å produsere eksklusive biler for Alfa Romeo og Maserati. En av modellen som er på gang, er Maserati Levante. Det er en stor og påkostet SUV som skal komme i 2015.

LES OGSÅ: Større Fiat-SUV – bør du ta sjansen?

Maserati er i gang med en skikkelig offensiv - og har nå også fått norsk importør.  SUV-en Levante skal være her i 2015.
Maserati er i gang med en skikkelig offensiv - og har nå også fått norsk importør. SUV-en Levante skal være her i 2015.

Fiat kommer med sjuseter også – les mer her: