Rekkevidde er noe svært mange elbileiere er opptatt av. Den varierer blant annet mye mellom årstidene   og det plikter også selger å opplyse om.
Rekkevidde er noe svært mange elbileiere er opptatt av. Den varierer blant annet mye mellom årstidene og det plikter også selger å opplyse om.

Derfor fikk elbil-eier hevet kjøpet sitt

Det var ikke noe galt med bilen ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms egen bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen her på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Jeg leste akkurat en artikkel om flere elbilkjøpere som fikk hevet kjøpene sine fordi bilene ikke hadde den rekkevidden som var oppgitt.

Vi har selv en Nissan Leaf som "fellesbil" på jobben og har i praksis funnet ut at det er svært vanskelig å få den til å levere så mange kilometer som blir oppgitt som maks.

Nå er vel det omtrent som forventet og ikke noe vi har reagert veldig på, derfor synes jeg det er veldig merkelig hvis det kvalifiserer til heving av kjøp. Hva da med alle bensin- og dieselbilene som bruker mye mer enn de er oppgitt til? Mvh. Torstein.

Benny svarer:

Hei Torstein. Jeg regner med at dette handler om tre elbil/hybrid-saker som nylig har vært oppe i Forbrukertvistutvalget (FTU). Dette har nettsiden dinside.no laget en svært interessant artikkel på.

Hvis man leser dette litt overfladisk, kan det være lett å tro at det er så enkelt som at kjøpene blir hevet fordi elbilene ikke klarer maks rekkevidde.

Slik er det imidlertid ikke – og bra er det, spør du meg. Da ville det jo bli ganske umulig å angi noen maksimal rekkevidde, fordi dette nødvendigvis vil variere enormt etter kjøremønster, topografi og årstid.

Det som har vært avgjørende i disse sakene, er at FTU mener at selger ikke har opplyst godt nok at rekkevidden vil variere. Da har man i praksis oversolgt produktet – og ikke gitt kjøper tilstrekkelige opplysninger.

Forbrukertvistutvalget kom til at en kjøper av Mitsubishi i-MiEV ikke fikk tilstrekkelig informasjon av selger, derfor fikk han hevet kjøpet og pengene tilbake, pluss renter.

Slik endte det da vi i Broom testet i-MiEV

Sliter på vinteren

Her fikk kjøper opplyst at bilen hadde en rekkevidde på 150 kilometer mellom hver lading. Det var i utgangspunktet mer enn nok – men da vinteren kom, ble det annerledes. Eieren erfarte nemlig at rekkevidden nå ble inntil 60 prosent lavere, dermed fikk han problemer.

Utvalget mener at han ikke fikk god nok informasjon om denne forskjellen, det var avgjørende her.

Særlig dette med årstider er viktig her. Hvis du har et bruksmønster (for eksempel avstand til og fra jobben) som gjør at du akkurat klarer deg med rekkevidden bilen har på sommeren – da vil du nok fort oppdage at du sliter på vinteren.

Her synes jeg importørene har blitt flinkere til å opplyse etter hvert. Et eksempel er nye VW up! Da den ble lansert i høst, gikk VW-importøren ut med klart definert forskjell på rekkevidden sommer og vinter. Veldig riktig, spør du meg!

Dette med rekkevidde er selvfølgelig et ganske spesielt fenomen for elbilene. Er du tom for strøm – ja, da står du der. Naturligvis er det viktig at man setter seg godt inn i produktet selv før man kjøper – og da er dette med å vurdere rekkevidden opp mot bruksmønsteret på bilen ganske så avgjørende.

LES OGSÅ: Kom på jobb – så fikk de dramatisk beskjed


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 5: Disse kræsjtestene glemmer du ikke så lett

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: