Per Steinar Vestengen synes det stas å være en av de første drosjesjåførene som tar i bruk elektrisk bil.  (Foto: Kjell Aasum rb.no / ANB)
Per Steinar Vestengen synes det stas å være en av de første drosjesjåførene som tar i bruk elektrisk bil. (Foto: Kjell Aasum rb.no / ANB)

Model S: Kan tjene 100.000 i året på å bytte taxi

Per Steinar er en av de første i verden med elbil-taxi.

Han ble ikke landets første drosjesjåfør med elbil, Per Steinar Vestengen, men han skal være nummer to i landet – og en av de første i hele verden! Det skriver rb.no

Denne helgen tar Borgen-mannen i bruk sin amerikanske Tesla, med ikke mindre 363 hestekrefter.

– Jeg har kjøpt en bil som tiltaler meg, den kan nå 100 kilometer i timen i løpet av fem og et halvt sekund.

– Hva er hovedårsaken til at du går fra dieselbil til elbil?

– Jeg skal ikke påberope meg å være mer miljøbevisst enn folk flest, men som privat næringsdrivende ser jeg muligheter til å bedre lønnsomheten.

100.000 kroner i pluss

– Hvor mye kan du tjene?

– Det skal bli spennende å se, det er mange usikkerheter knyttet til skiftet, men jeg håper å tjene 100.000 kroner mer i løpet av 2014 enn dette året.

– Hvordan skal det skje?

– I stedet for å fylle diesel kan jeg lade gratis strøm flere steder. Hjemme vil det koste en tusenlapp hver måned. Jeg slipper bompenger, har fri parkering og skal betale lavere årsavgift.

Per Steinar Vestengen har kjørt drosje i åtte år, etter at han tidligere blant annet arbeidet som flymekaniker.

– Jeg trives svært godt som sjåfør og har to biler. Elbilen kommer jeg nok til å kjøre mest selv, forteller han.

Ikke uventet synes flere kolleger at Vestengen er dristig som skifter fra dieselbil til elbil.

– Denne næringen er veldig konservativ, og flere kolleger regner med at jeg kommer til å gå tom for strøm og få masse tekniske problemer etter hvert. Selv er jeg optimist og har tro på denne biltypen. Mannen som har konstruert den har erfaring fra romfartsteknologi, understreker han.

God kjøreopplevelse

Elbilen har kostet ganske nøyaktig 600.000 kroner, og den har plass til fire passasjerer. Her finnes blant annet to bagasjerom.

– Før jeg bestemte meg prøvekjørte jeg tilsvarende bil tre-fire mil. Den gode kjøreopplevelsen var der med en gang.

– Hvor mange drosjesjåfører kjører elbil om tre år?

– Skal vi si 10–15 prosent av alle sjåførene i sentrale strøk.

Første tur er gratis

Hvem som blir første kunde i elbilen blir spennende å se. Tradisjonen tro skal den første kunden slippe å betale.

Så får vi håpe, for Vestengens skyld, at vedkommende bestiller en relativt kort tur.

Under askeskyen i april 2010 fikk 48-åringen en tur han aldri vil glemme: Jessheim-Barcelona-Jessheim til 45.000 kroner!

Flere bil og motorsaker fra rb.no finner du her:



Les også: Dette bilmerket ønsker vi oss mest