Den nye Statoilkoppen ble lansert før jul  -  den har skapt mye debatt og sterke følelser hos brukerne. (Foto: Benny Christensen)
Den nye Statoilkoppen ble lansert før jul - den har skapt mye debatt og sterke følelser hos brukerne. (Foto: Benny Christensen)

Norges mest populære kaffekopp feirer 10 år

Vi fyller den 20 millioner ganger i året!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nesten en halv million nordmenn har den med seg – og bruker den – i bilen. For en gangs skyld snakker vi IKKE om mobiltelefonen.

Men en annen utrolig populær "dings". Nemlig den etter hvert nesten legendariske Statoilkoppen.

Men den får ikke bare stå å ro. Nei da – vi fyller den 20 millioner ganger i året. Nå er det ti år siden koppen kom for første gang.

5 millioner kopper

Det feires med en jubileumsutgave. Statoilkoppen 2014 er blitt vesentlig forbedret og fornyet. Den er designet av Stelton – et av Danmarks mest kjente designmerker.

Norge har lenge vært i verdenstoppen når det gjelder kaffedrikking. Siden koppen ble lansert under konseptet Frokostklubben for ti år siden, har Statoilkoppen blitt solgt i over fem millioner eksemplarer.

Kø av kaffetørste

– Når vi åpner dørene her klokken seks om morgenen er det kø av kaffetørste mennesker utenfor, som står klare med koppen. Det sier Rune Otnes Aas på Statoil Slemmestad, når Broom svinger innom for å høre hvordan det går med kaffesalget der.

– Ofte de samme hver morgen. Det er pendlere på vei til jobb som kjører innom for å ta morgenkaffen i bilen, forklarer han.

Koppholder: Det blir 21.000 kroner, takk!

Rives unna

Koppen er like populær nå som for ti år siden bekrefter fra venstre Marte Nielsen, Magnus Nielsen og Rune Otnes Aas hos Statoil Slemmestad. - De formlig rives unna - særlig nå rett før jul, forteller trioen. (Foto: Benny Christensen)

– Hvordan her responsen på den nye jubileumskoppen vært da?

– Vi fikk de nye koppene bare for noen dager siden og har nok allerede solgt et par hundre stykker. De nesten rives unna, forteller Marte Nielsen med et stort smil.

– Men så har den blitt veldig fin også, da – og har fått helt tett lokk, legger hun til.

– Særlig det at den ikke lenger har den tradisjonelle hanken gjør at den nå passer i de aller, aller fleste koppholdere.

– Dessuten er det lettere å få to ved siden av hverandre også, nå som hankene ikke er der. Kundene er veldig fornøyde, konstaterer hun.

Detailing: Bilvasking til det ekstreme


På tide å fornye?

Den nye koppen fra Stelton erstatter tidligere Statoilkopper. Så det betyr at om man vil fortsette å nyte varm drikke på Statoil-stasjonene i 2014, må man kjøpe den nye koppen.

– Her hos oss fylles ca. 350 kaffekopper om dagen i gjennomsnitt. Det forteller daglig leder ved Statoil Slemmestad, Magnus Nielsen, som er tredje generasjon driver.

Svart, ujålete kaffe

Vanlig, svart kaffe er det de fleste fyller koppen med. (Foto: Benny Christensen)

Denne bilen går på kaffe:

– Det er fortsatt den gode, gamle og svarte kaffen som gjelder, og over 90 prosent foretrekker den typen – framfor diverse moderne varianter med masse melk og utenlandske navn, forteller han.

– En undersøkelse fra 2012 viser at stoppårsak nummer to ved våre stasjoner nettopp er å fylle kaffekoppen. Øverst ligger naturlig fylling av drivstoff, men jeg tror folk er opptatt av å ta seg en kaffe for å unne seg en liten pause, forklarer han.

37.000 kopper på fire dager

I fjor solgte Statoil 37.000 kopper i løpet av de fire siste dagene før jul.

Statoilkoppen er nok dermed Norges mest populære "siste liten-gave".

Ingen andre dager selges det flere kopper enn rett før jul viser tall fra Statoil.

Les også: Lasse (39) måtte bygge drømmebilen selv