Torsdag formiddag kom nyheten: Chevrolet trekkes ut av Europa – bilene skal ikke lenger selges i vår del av verden.

Ryktene begynte å svirre på enkelte nettsteder fra morgenen av. Så kom pressemeldingen fra eierselskapet General Motors som bekreftet det hele – og at salget skal avsluttes innen utgangen av 2015.



Stor satsing i fjor

En av de mest dramatiske nyhetene innen bilbransjen i 2013, kom også svært overraskende på den norske importøren, Autonor AS.

Etter at Chevrolet nærmest hadde ligget brakk i Norge i flere år, tok de over importen i fjor. De satte i gang en omfattende satsing på nye modeller, samtidig som de bygget opp et omfattende forhandlernett. Flere millioner kroner ble investert. Så kom sjokkbeskjeden.

LES SAKEN: Chevrolet gjør comeback i Norge

Bekrefter

Torsdag var det ikke enkelt å få tak i noen hos importøren. Men etter at vi hadde lagt igjen flere beskjeder, ringer administrerende direktør Kai V. Abrahamsen tilbake på ettermiddagen.

En relativt ordknapp Abrahamsen bekrefter da hva som har skjedd.

"Effektiv prosess"

– Ja, det medfører riktighet at Chevrolet trekker seg ut av Europa – og Norge.

– Visste dere på forhånd at dette skulle skje?

– Nei, dette har tydeligvis vært en svært effektiv prosess, hvis jeg kan si det på den måten ... Det er veldig nytt for oss også. Vi har hatt en stigende kurve og veldig fin utvikling her i Norge. Det skulle vi veldig gjerne ha fortsatt med, sier Abrahamsen.

LES OGSÅ: Her er annet bilmerke som nylig forsvant


– To år på oss


– Men hva skjer konkret nå framover?

– Enn så lenge kjører vi på for fullt og skal ha fokus på det vi er best på, å selge Chevrolet. Vi har to år på oss til dette trår i kraft. Jeg vil også få understreke at service- og ettermarked vil bli tatt hånd om. Der har Chevrolet-kundene ingen ting å frykte, avslutter Abrahamsen.

Tøff konkurranse: Så var det slutt for Hummer


Lavpris-merke

Helt siden eierselskapet General Motors kjøpte koreanske Daewoo og etter hvert omdøpte bilene herfra til Chevrolet, har det vært mange spekulasjoner rundt satsing og strategi for merket.

Målsettingen opprinnelig var å posisjonere Chevrolet som GMs lavprisselskap i Europa, på samme måte som VW-konsernet har plassert Skoda i forhold til Volkswagen. Problemet har blant annet vært at Opel i svært mange markeder også er nødt til å selge på pris. Og dermed har de to merkene blitt altfor like.


På vei opp i Norge

Når Opel og Chevrolet i tillegg har blitt solgt sammen hos svært mange forhandlere rundt om i Europa, ble det vanskelig å få ut noen synergier av dette.

Frustrasjonen innad hos Opel har vært stor. Og til slutt vant tydeligvis de kreftene fram – og den dramatiske beskjeden kom.

Ved utgangen av november, hadde Chevrolet solgt 507 nye biler på det norske markedet. Det er en solid oppgang fra bare 55 biler i samme periode 2012. Med dette har merket en markedsandel på 0,4 prosent i Norge og har solgt flere biler enn konkurrenter som Land Rover, Porsche og Jeep.

Dette er amerikanerne vi nordmenn elsker

GM-produktene fra Sør-Korea ble omdøpt til Chevrolet en tid etter at GM kjøpte den lokale bilprodusenten Daewoo.

Topp 10: Verdens mest solgte biler