Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Denne Mustangen ser rå ut. Og den ER det, også. Så rå at selgeren advarer eventuelle spekulanter med svakt hjerte og urolige nerver... (Foto: Finn.no)
Denne Mustangen ser rå ut. Og den ER det, også. Så rå at selgeren advarer eventuelle spekulanter med svakt hjerte og urolige nerver... (Foto: Finn.no)

Ford Mustang Boss: Redskap for deg med sterkt hjerte og solide nerver

Selgeren av denne brutale Mustangen tar ingen sjanser...
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen gamle muskelbiler er så strøkne utenpå at de knapt kan brukes. Andre så rått bygget for å brukes at finishen er heller "grovkornet".

Her er en bil som har nok av både krefter og finish. Og det smaker ikke på noen måte av kompromiss – den blankpussede Mustangen har hele 9,2 liters volum i den brutale V8-en under panseret, og selgeren bryr seg ikke engang om å nevne antall hestekrefter eller moment i annonsen.

Les også: "Eleanor"-Mustangen har skiftet eier - for 6,4 millioner!

– Sjekk hjerte og nerver!

Men han advarer om at en kjøper nok bør sjekke både hjerterytme og nervestatus før han gjør seg umak med å innta racingstolene og spole av gårde med bilen – noe som for øvrig aller først medfører behov for å legge 550.000 kroner på bordet...

Faksimile: Finn.no

De er jo ikke sikkert at alle som har lyst på voldsom Mustang har akkurat den summen stående klar på konto. Men sannelig koster det penger å gjøre en slik jobb som er gjort på denne bilen, og sjansene er nok forholdsvis sjeldne om man er ute etter en versting, bygget etter klassisk Mustang-mønster og med en finish som står i stil med kreftene.

Se annonsen her:

Etter klassisk mønster

Selgeren i Drammen opplyser at bilen ”muligens” er den eneste fastback-Mustangen fra 1970 som er godkjent med 429 Boss-motor i Norge. Vi tolker det dithen at bilen startet livet som en litt mer anonym 1970 fastback, og at den ikke er en av de kun 499 bilene som ble produsert med 429 Boss-option originalt – disse er så sjeldne i dag at de som finnes bevart nok heller er på vei tilbake til original stand enn på vei til å bli bygget om.

Ikke mange biler har over 9 liters volum i motoren, og man kan nesten ikke forestille seg hvilket moment denne kraftpakken må utvikle. (Foto: Finn.no)

For på denne bilen er det lite som er originalt, selv om utgangspunktet altså er en 429 kubikktommers – eller 7 liters – motor med Boss-spesifikasjoner. Og selv om man har dresset den opp med Boss-modellens striper, og lakk som i det minste ser ut til å være i nærheten av Grabber Green, en av fargene som kunne leveres originalt på Boss-Mustangene.

Les også: Denne girspaken lærer deg når du bør skifte gir!

9,2 liters volum

I tillegg til å ha blitt senket og stivet opp, fått Boss-scoop og andre kosmetiske detaljer som virkelig ”gjør seg”, har man brukt 429-motoren som et blankt lerret for å bygge noe eget. Den har fått police-spesifiserte topper og er stroket til hele 557 kubikktommers volum, som kan oversettes med rundt 9,2 liter. Hva det har ført til av effekt nevnes som sagt ikke i annonsen, men det er nødt til å bli brutalt – ikke minst når man snakker moment.

Både "laksetrappen", panserscoopet, spoilerne og stripekittet som Boss 302 og Boss 429 hadde i 1970 er på plass, og jammen har den ikke fått Shelby-lignende scoop på siden av C-stolpen også. (Foto: Finn.no)

Brutalt nok til at også resten av drivlinjen er modifisert betraktelig – både den firetrinns manuelle Toploader-girkassen, spesielt svinghjul, grov clutch og sprengsikkert clutch-hus vitner om at man har bygget bilen med tanke på at de enorme kreftene også skal kunne brukes.

Dobbelt 3” eksosanlegg er heller ikke dagligdags å se, og de få gangene man ser det er det gjerne på plastikktrimmede Audi A3er og mattsorte Nissan Skyliner. Her er det liten tvil om at det faktisk er behov for slike dimensjoner for at kraftverket i fronten skal sikres frie luftveier.

Les også: Dette er amerikanerne som vi nordmenn elsker

Et spørsmål om feste

Hva bilen kan klare av tider i ”rattlås-rally”, eller rene 0-100-tall, vil vi tro er mer et spørsmål om hvorvidt man klarer å få bakhjulene til å feste seg i asfalten eller ikke. Men at dette er en adrenalin-skyss uten like tror vi så gjerne.

Den svært så stilige førerplassen på Mustangen er ikke mye forandret, men vel på plass i de gromme racingstolene kan man få oversikt over en del av bilens vitale data gjennom noen ekstra Autometer-instrumenter. (Foto: Finn.no)

Og uansett om du foretrekker Mustangen din original eller ombygd, tipper vi at du er enig i at det vil være artigere å kline høyrefoten ned i gulvteppet på en slik bil som er bygget for det i nyere tid, enn om du skulle komme over en av de 499 originale, gamle 429-bossene fra den gang da.

Det er bare å innse at de gamle originale forlengst er blitt museumsgjenstander og for kostbare til å ta sjanser med. Skal du virkelig ha det gøy, er et moderne, brutalt bygg med klassisk utseende, som denne bilen, ganske sikkert enklere og kanskje til og med morsommere å leve med.

Les også: Noen bildrømmer bør man helst ikke snakke høyt om...