Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nybilgaranti på fem år og inntil 100.000 kilometer har etter hvert blitt standarden i Norge. Noen bilmerker gir enda lenger garanti - noe som naturligvis er gull verdt for forutsigbarheten i bilholdet.

Så lenge bilen har nybilgaranti, vil det meste som går i stykker i denne perioden – med unntak av slitedeler som bremser, lyspærer, viskerblader etc. - dekkes av garantien.

Det er med andre ord når bilen passerer fem år / 100 000 kilometer (det som kommer først) at utgiftene kan begynne å galoppere.

Stor aktør

Britiske Warranty Direct tilbyr tilleggsforsikring på biler – etter at nybilgarantien har utløpt. De har en solid kundebase - og dermed veldig mye statistikk over hva som går galt på de ulike bilene.

Warranty Direct har blant annet utarbeidet en liste over hva som er de ti mest vanlige feilene på tre til sju år gamle biler. Da med utgangspunkt i reparasjoner de har dekket under sin utvidede nybilgaranti.

Les også: Hjelp - bilen min har gått en måned over garantitiden

Slitedeler

- Dette gir en svært god indikator på hva som faktisk går i stykker på en bil når den begynner å få noen år på nakken, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

- Her snakker vi altså typiske slitefeil, men på deler de fleste av oss kanskje ikke direkte forbinder med slitedeler. Bremser er ikke med her, heller ikke elektronikkfeil som vi vet mange biler får mye av etter hvert som de blir noen år. Men det er altså mange andre komponenter på bilen som blir slitt etter hvert som årene går - og som til slutt må byttes.

bildeler

- Tannstang / servo er overraskende høyt på listen. Dette er et kjent problem på Alfa Romeo 156 / 159 og jeg tipper mange av eierne her har tegnet en slik tilleggsforsikring.

- Det samme med svinghjul. Her er det Audi / VW som har slitt. Særlig på de første bilene med 2-liter TDI-motor, Det samme har Ford S-Max / Mondeo av litt tidlige utgaver.

Les også: Dette er bruktbilene fra helvete


Kan gi merkelige utslag

- Drar du noen konklusjon ut av dette?

- Ja, delvis. Men statistikk er statistikk. Men jeg tipper at det er flere eiere av ”risiko-merker” som Alfa, BMW, Audi etc – som fort blir veldig dyre å reparere om noe går galt - som tegner en slik forsikring. Så det er nok en overvekt av disse bilene i forhold til de ”safe” som Mazda, Honda etc.

Derfor kan en slik statistikk få noen litt merkelige utslag.

- Ellers så ser jeg med litt bekymring på at det er større sjanse for at turboen til 30 000 kroner ryker på bilen min - enn at et hjullager til 3000 kroner ryker...

Katta i sekken: Har man ingen rettigheter?


Dette er topp 10 listen


Komponent:

Andel av reparasjoner:

Lenkarm

5,86 %

Endeledd

3,89

Tannstang / servo

3,88

Turbo

2,18

Vannpumpe

2,07

Hjullager

1,86

Bensinpumpe

1,38

Svinghjul

1,05

Innsprøytningsdyse

0,86

Automat-girkasse

0,38



Verkstedpriser: Trodde du dette var billig i Sverige?