Denne skissen kommer fra Audi selv - og gir oss en smakebit på hvordan Q1 skal se ut når den kommer i 2016.
Denne skissen kommer fra Audi selv - og gir oss en smakebit på hvordan Q1 skal se ut når den kommer i 2016.

Audi Q1: Se hva Audi snart skal komme med

Starter ny offensiv - målet er å ha 60 forskjellige modeller.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De tyske premiummerkene har de siste årene ekspandert voldsomt med modellutvalget sitt. Det finnes knapt en nisje der Audi, BMW og Mercedes ikke er representert.

Samtidig har de tre gått inn i bilklasser som tidligere var "forbeholdt" de mer folkelige merkene.

Og dermed setter de konkurrentene under hardt press også der.

Ny innstegsmodell

Nå har Audi akkurat bekreftet det som har vært en dårlig skjult hemmelighet en god stund – nemlig at de planlegger en liten crossover hakket under dagens Q3.

Navnet er Q1 – og Audi gir oss også en skisse-smakebit på hvordan den skal se ut. Den nye kompakte Q-modellen blir innstegsmodellen til Audis SUV-portefølje og lanseres i 2016. Q1 blir en viktig del av Audis vekststrategi hvor det i stor grad vil satses på ulike SUV-modeller utover Q3, Q5 og Q7.

Les OGSÅ: Audi A1 Sportback: Nå blir Audis minstemann mye mer attraktiv

35 prosent SUV-er

Siden lanseringen av Audi Q7 i 2006 har Audi levert mer en 1.5 millioner SUVer. Audi Q5 er i år den globale markedslederen i sitt segment og vil i 2013 bli produsert i rundt 230.000 eksemplarer. Sammenlignet med 2012, har salget av Audi Q5 økt med 17 prosent hittil i år, forteller Audi i en pressemelding.

Q3, Q5 og Q7 utgjør rundt 28 prosent av årets salg. Innen 2020 er målet å levere 2 millioner nye biler per år, med en SUV-andel på mer enn 35 prosent.

LES OGSÅ: Audi A3 sedan: Lekker Audi til folkepris

Nye segmenter

Men det er ikke bare Q1 som er ny fra Audi de kommende årene. I løpet av neste år starter en modelloffensiv som skal øke modellutvalget fra dagens 49 modeller til hele 60 modeller i 2020.

Audi opplyser at flere av de nye modellene vil komme i segmenter hvor merket ikke er representert i dag.

Vil ha mindre bil

Nettopp klassen for kompakte SUV-er er en av de som vokser mest akkurat nå. Mange av kundene kommer fra større biler. De bytter seg ned i størrelse – men ønsker ikke en bil som oppleves som billigere enn det de tidligere har hatt.

Dermed ligger også veien åpen for premiummerkene som både tar med eksisterende kunder over til nye segmenter – og henter nye kjøper fra andre merker.

Blant konkurrentene til Q1 er Mini Countryman, BMW X1 og kommende Mercedes GLA – mens den størrelsesmessig er nærmere biler som Nissan Juke og Opel Mokka.

LES OGSÅ: Audi A1 Quattro: Denne lille godbiten blir sjelden