Vogntogulykke og Arnt Ove Brattbakk (Foto: Gunn Iren Johnsrud/T. Brandeggen/TV 2)
Vogntogulykke og Arnt Ove Brattbakk (Foto: Gunn Iren Johnsrud/T. Brandeggen/TV 2)

Retten gir Arnt Ove skylden for denne vogntogulykken

Dommen fra i dag slår fast at bergingsbilsjåføren handlet uforsvarlig.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Torbjørn Brandeggen

Den 1. april 2012 gikk det helt galt under et bilbergingsoppdrag på fylkesvei 78 ved Leirosen på Helgeland. Et fullastet vogntog under sleping på glatt vinterføre veltet utfor autovernet og dro med seg bergingsbilen ned en 70 meter dyp skrent.

Partene har siden kranglet om hvem som hadde ansvaret for ulykken, en konflikt som endte med søksmål og rettssak i november i år. Tirsdag kom dommen fra Alstahaug tingrett.

Etter rettens vurdering foreligger det uaktsomhet fra bergingsbilsjåfør Arnt Ove Brattbakks side. De skriver at det ble benyttet skjev innfesting i vogntoget, at plasseringen i veibanen er for langt mot høyre, at bergingsbilsjåføren satte i gang slepet uten å forsikre seg om at den tungt lastede semitraileren hadde bra nok veigrep og at bergingsmann Brattbakk ikke hadde god nok oversikt over vogntoget under slepet.

– Er skuffet over dommen

Dommen konkluderer med at det er bergingsbilen som gjør at ulykken oppstår og at bergingsmannen handlet uforsvarlig.

– Jeg er skuffet over dommen og mener jeg ikke har gjort noe galt, sier bergingsbilsjåfør Arnt Ove Brattbakk i en kommentar til TV 2.

Han forteller at mange i bilbergingsbransjen har vært spent på dommen, som kan få stor betydning for hvordan man skal utføre bergingsoperasjoner hvor utenlandske vogntog og sjåfører er involvert.

Vogntogulykken montasje (Foto: Gunn Iren Johnsrud/TV 2)

– Jeg ønsker uansett klarere regler fra norske myndigheter for hvordan bergingsoppdrag skal utføres i fremtiden, poengterer Brattbakk.

Unik video ble bevis

Tilfeldigvis ble hele hendelsen filmet og videoen av ulykken gikk verden rundt. På TV2.no hadde videoer i tilknytning til ulykken over 700.000 visninger. Denne videoen ble avspilt i sin helhet i retten, og dannet også grunnlag for dommen.

Arnt Ove Brattbakk fra Mosjøen klarte å hoppe ut av bergingsbilen sin i siste liten. Sjåføren av vogntoget, Dainius Sileika fra Litauen, ble funnet utenfor bilvrakene på bunnen av skrenten lettere skadd.

SE den eksklusive VIDEOEN av ulykken i toppen av saken!

Rykket i vaieren

I dommen slås det fast at trekkraften fra bergingsbilen utløste et rykk i vaieren bak til vogntoget like før ulykken.

Slepevaieren var kun festet i venstre taukrok foran på vogntoget og i tillegg høyt på bergingsbilen. Dette gjorde at vogntoget ble dratt mot høyre. Sammen med vogntogets dårlige veigrep finner retten det sannsynlig at rykket i vaieren forårsaket bevegelsen mot høyre i trekkvognen til vogntoget.

– Vi betrakter dommen som mer enn en halv seier. Etter min oppfatning slår den tydelig fast at det er bilberger som har hovedansvaret og at det er hans kjøring som utløser ulykken, sier advokat Ståle Hovda, som representerer forsikringsselskapet til det litauiske vogntoget, til TV2.no.

Han vil nå gjøre dommen kjent for sin klient før de tar stilling til om de skal anke den eller ikke.

Vogntogulykken høyt feste (Foto: Gunn Iren Johnsrud/TV 2)

Totalt uegnet

Likevel faller retten ned på skyldfordeling på grunn av vogntogets tekniske stand. «Etter rettens vurdering er begge sjåførene å bebreide for trafikkuhellet. Retten legger særlig vekt på at begge sjåførene er profesjonelle, og retten legger til grunn at begge hadde forutsetninger til å vurdere farene ved slepet, til tross for at det er bergingsbilsjåføren som leder bergingsoperasjonen.»

«Når den utviste uaktsomheten på begge sider sammenholdes med vogntogets totale uegnethet på vinterføret, finner retten likevel at ansvaret for uhellet må deles likt mellom partene», heter det i domsslutningen.

Krevde nær én million

Saksøker var redningsselskapet Falcks forsikringsselskap, motparten var forsikringsselskapet til transportselskapet fra Litauen. Søksmålets erstatningskrav var 990.000 kroner, som er verdien av bergingsbilen. Vogntogselskapet hadde ikke framsatt noe krav.

Ingen av partene ble idømt sakskostnader.

Vogntoget var på vei fra lakseslakteriet til Marin Harvest på Herøy til Gardermoen med over 17 tonn laks.

Det ble utført av den litauiske transportøren UAB Euroekspresas. Oppdraget hadde de fått fra Thermo Transit i Norge.