Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Vi byttet inn vår 3-serie stasjonsvogn i sommer. Innbytteprisen var en god del under det jeg hadde sett for meg opprinnelig og jeg var veldig i tvil, men takket til slutt ja for å slippe bryderiet med å selge og også kostnadene med å sitte med to biler samtidig. Selgeren var enig i at bilen var i god stand og ikke trengte mye forbedringer, men noe var det.

Da kan du jo tenke deg at jeg ble forundret da jeg nå akkurat så den til salgs hos et annet firma for 249.000 kroner. Jeg fikk 199.000 kroner for den – altså 50.000 kroner mindre! Jeg må si jeg regelrett føler meg lurt, nå undrer jeg på om det er noe jeg kan gjøre for å gå videre med dette. Hva er din mening? Hilsen Kåre.

Benny svarer:

Hei Kåre. Jeg er redd det er fint lite du kan gjøre her. I handel med bil – som så mye annet – er det jo markedet som bestemmer. Du velger selv hva du vil selge bilen for, kjøper velger hva han vil betale for den – og når han selger videre igjen, bestemmer han hva han skal forlange for den.

Du er absolutt ikke den første som har opplevd å se bilen til salgs igjen til en betydelig høyere pris. Jeg tør si med stor sikkerhet at du heller ikke er den siste.

Aller første må du huske en veldig viktig ting: Prisforlangende er slett ikke ensbetydende med hva bilen til slutt blir solgt for! De aller fleste bilselgere legger inn et margin for pruting når de priser bilen.

Da har de noe å gå på – og det er større sjanse for at kjøper føler han eller hun har gjort en god handel, når de til og med klarte å "presse ned prisen".

Det er heller ikke uvanlig at bruktbiler skifter eier før de blir solgt. Mange firmaer selger bilene videre før de kommer inn porten. Ofte har det med alder å gjøre, merkeforhandlere er sjelden veldig glade i eldre bruktbiler.

Disse blir snappet opp av oppkjøpere eller firmaer som driver mer rendyrket med bruktbil. Noen ganger til samme pris som innbytteprisen – noen ganger over eller under denne.

Derfor skal du takke nei til kjappe skambud

Relativt normalt

Et firma som selger bil har flere forpliktelser enn det du og jeg som privatpersoner har. Ofte selger de også med tilstandsrapport og garanti. Da skal bilen gjennomgås og rapporten utarbeides, eventuelle feil og mangler skal utbedres. Så må man kanskje også ta høyde for innbytte på denne igjen, det kan jo også være et sjansespill. Dessuten handler det om å låse kapital.

Garanti er et klart gode for en bruktbilkjøper. Det vil i mange tilfeller øke prisen – og gjøre bilen mer attraktiv i forhold til tilsvarende biler som ikke selges med garanti.

Men selger er naturligvis nødt til å ta høyde for dette i prisen. Det kan gå bra og ikke gi noen utgifter, men det kan også komme til dels store regninger inn i etterkant her.

Slik sett er ikke et påslag på 50.000 kroner voldsomt høyt på en bil du fikk 200.000 for. Jeg må ta litt forbehold her, fordi jeg jo ikke aner hvor mye bilen eventuelt har blitt kostet på etter at du leverte den inn. Men selv om det ikke er snakk om store summer her, synes jeg dette høres relativt normalt ut.

Som sagt: Det er nok ikke noe du kan gjøre med dette nå. Du tok et valg da du byttet inn bilen. Mener du dette ble helt feil, bør du kanskje heller gjøre det annerledes neste gang – og selge bilen din selv. I enkelte tilfeller kan du helt klart få mer for den slik, enn ved innbytte.

LES OGSÅ: Noen ganger må du bite tennene sammen – og selge!

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 5: Disse krasjtestene glemmer du ikke så lett

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: