En ganske vanlig familiebil - som for eksempel Mazda 6 - koster deg fort 100.000 kroner i året når du summerer opp alle kostnadene.
En ganske vanlig familiebil - som for eksempel Mazda 6 - koster deg fort 100.000 kroner i året når du summerer opp alle kostnadene.

Helt vanlig familiebil koster deg 100.000 kroner i året

Det er 273 kroner – hver eneste dag!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo! Ser at dere skriver en del om verditap, men jeg skulle gjerne sett et enkelt regnestykke på hva det faktisk koster å kjøpe en helt ny bil, i forhold til om man kjøper en eldre bruktbil i stedet.

Jeg forstår at denne kanskje vil koste mer i form av vedlikeholdskostnader, men verditap er etter hva jeg skjønner det som veier aller tyngst i et bilregnskap, og det må jo bli mye lavere hvis man kjøper gammel bil? Hvis det blir nybil på oss, blir det bil til rundt 400.000 kroner. Frister med garanti!

Benny svarer:

Hallo der! Ja, verditap er et viktig moment når man skal se på hva det egentlig koster å eie bil. Og på akkurat dette punktet tror jeg svært mange bileiere undervurderer hva det koster – ganske betydelig.

Mange får seg nok en liten kalddusj når de skal bytte inn bilen, og får et tilbud langt under det de hadde forventet. Du ser også mange eksempler ute i bruktmarkedet, der selgere har helt overdrevne forventninger til hva bilene deres er verdt.

Heldigvis finnes det profesjonelle aktører som tar jobben med å regne ut detaljert hva det koster å eie bil i Norge. Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er blant de som driver med dette.

Ifølge deres beregninger koster en ny familiebil til 375.000 kroner deg 98.905 kroner i årlige utgifter. Da har de tatt utgangspunkt i en årlig kjørelengde på 15.000 kilometer, noe som er nært gjennomsnittet.

Verditapet er her den klart største kostnaden. Deretter følger renter av bunden kapital, drivstoffutgifter, forsikring – og service/reparasjoner.

Dette er naturligvis et generelt utgangspunkt, og det kan variere med noen tusenlapper. Men likevel: Nivået er høyst realistisk og forteller at det koster mye å kjøpe og eie nybil.

Bryter vi dette regnestykket ned på antall dager i året, sier vi at det tilsvarer rundt 270 kroner – hver eneste dag. Man kan jo kjøre en del taxi for de pengene!

Hva er verst for en bil – alder eller kilometer?

Gammel statusbil kan bli dyrt

Slik sett vil det i de fleste tilfeller være billigere å kjøpe en bil der en stor del av verditapet allerede er tatt. Da bør den nok minst være tre-fire år gammel, helst enda litt eldre.

Da taper den seg langt færre tusenlapper for hvert år og denne delen av regnestykket blir hyggeligere. I alle fall forutsatt at du vedlikeholder og passer på bilen – slik at ikke verdien synker uforholdsmessig fort. Jeg har dessverre også sett mange eksempler på det, der man etter noen år sitter med en bil som bare er verdt vrakpanten.

Det "skumle" med eldre bruktbil, er at service- og reparasjonskostnader blir mye mer uforutsigbart. Du kan naturligvis risikere at dette spiser opp hele besparelsen på verditap, da har du dummet deg ut.

Dyrt å eie

Her gjelder det derfor å kjøpe en bil som du kan være relativt trygg på ikke vil gi de store utgiftene. Hvis utgangspunktet er å kjøre en fornuftig stasjonsvogn som Mazda 6 eller VW Passat – men du i stedet ender opp med å kjøpe en godt brukt BMW X5 eller Volvo XC90 til sammen prisen – da kan regnestykket fort bli lite hyggelig.

Det er noe med at gamle statusbiler ikke koster så mye i innkjøp – men desto mer å eie.

Derfor er det lurt å kjøpe en bil som kommer bra fra det i kvalitetsundersøkelser og som ikke har de drøyeste deleprisene, hvis noe skulle skje.

Naturligvis smart å også sjekke bilen nøye før kjøp, det er som regel den beste "forsikringen" du kan skaffe deg.

Så blir det naturligvis en vurdering kontra forutsigbarhet og eierglede på en helt ny bil. Det synes jeg også hører med i regnestykket.

Lykke til!

LES OGSÅ: Men denne er en julegave fra norske politikere


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 5: Disse krasjtestene glemmer du ikke så lett

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: