Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Kristian Mykleset og Ronnie Baraldsnes

– Hva viser speedometeret ditt nå?

– To kilometer i timen. Vi står bokstavelig talt stille.

TV 2 satte seg fredag morgen på en av ekspressbussene som kjører på E18 inn til Oslo i morgenrushet. Bak rattet satt bussjåfør Ole Ringerud.

Tett med elbiler

– Før var det bare busser å se i kollektivfeltet. Nå er det en buss, så fem-seks elbiler før neste buss. Da er det ikke rart det blir kø, sier Ringerud.

Er det elbilene som har skylden for at bussene blir forsinket i rushtrafikken? Se videoen i toppen av saken og døm selv!

Tettheten av elbiler er aller størst rundt Oslo. Asker blir kalt verdens største elbilkommune, og yrkessjåførene i kollektivfeltet har merket økningen i antall elbiler, spesielt det siste året.

Diskusjonen går om elbilene skal kastes ut av kollektivfeltet. Det er nå så mange elbiler, spesielt i Oslo-området, at flere mener at tillatelsen som er gitt fram til 2017 må trekkes tilbake. Blant dem er busselskapene.

Forsinket

– Det var ikke slike køer før. Noe av kødannelsen skjer ved på- og avkjøringer, men det er fordi det er så mange biler i kollektivfeltet at det ikke blir noe flyt i trafikken. Det som er synd, er at det stort sett er en person i hver bil, sier Ringerud.

Statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet sa til TV 2 i går at han ser problemet, og at dette er noe Stortinget må se på.

Bussen TV 2 tok torsdag morgen ble 15 minutter forsinket på strekningen fra Drammen til Oslo. Det betyr en snitthastighet på 40 kilometer i timen.

Elbilforeningen er naturlig nok imot å innskrenke elbilens kjørerom. De frykter at det vil gå ut over miljøaspektet og vil heller ha restriksjoner på dieselbiler.

Tidligere denne uken gikk sjefen i Nettbuss, Arne Veggeland ut og sa at elbilene må ut av kollektivfeltet.

Stor uenighet

– Elbil-veksten har tiltatt så mye at den allerede fører til forsinket busstrafikk, trafikkfarlige situasjoner og dårligere fremkommelighet, spesielt rundt Oslo, sier konsernsjef Arne Veggeland i Norges største busselskap.

Byrådsleder i Oslo, Stian Berger Røsland mener derimot at elbilene skal få enerett på kollektivfeltet.

– Hadde Oslo styrt adgangen til kollektivfeltene selv, hadde jeg vurdert om ikke taxier og busser på diesel og bensin måtte ut før el-bilene, meldte han på Twitter.