Kø til venstre   god plass i kollektivfeltet til høyre. Slik har det vært i mange år, men nå er dette i ferd med å endre seg. Spørsmålet er hvor lenge elbilene får nyte godt av denne fordelen i tillegg til mange andre. (Foto: Scanpix/montasje)
Kø til venstre god plass i kollektivfeltet til høyre. Slik har det vært i mange år, men nå er dette i ferd med å endre seg. Spørsmålet er hvor lenge elbilene får nyte godt av denne fordelen i tillegg til mange andre. (Foto: Scanpix/montasje)

– Moroa kan være over før elbil-eierne tror

Elbil-fordelene er fredet ut 2017 – eller er de det?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Oppe i alt det vi leser om elbiler og alle fordeler og salgstall, savner jeg litt mer om hva som kommer til å skje med dette i årene som kommer.

Det er jo vel og bra at alt er rosenrødt akkurat nå, men ikke så moro hvis man går og kjøper seg en elbil, og så fjernes plutselig mange av grunnene til at man kjøpte den, over natta.

Etter hva jeg har skjønt, er det slik at elbilene er garantert disse fordelene ut 2017, men er det ikke også noe med at de kan forsvinne hvis det blir for mange elbiler, slik at de tetter igjen kollektivfeltene og gjør at det blir mye lavere inntekter enn det skulle vært i bomringer etc.? Dette leser jeg aldri noe om, jeg håper dere kan sette litt fokus på det!

Benny svarer:

Hei sann! Ja. det er virkelig elbilfeber i Norge nå, og jeg må innrømme at en gammel bilmann som meg vel aldri hadde ventet noe sånt – i alle fall ikke så kjapt!

Selv bor jeg i Asker, Broom har kontorene våre midt i Oslo sentrum, så på vei til og fra jobb har jeg virkelig merket hvordan antallet elbiler i kollektivfeltet har skutt i været.

Det er riktig at det såkalte Klimaforliket i praksis "freder" elbilene og elbilfordelene ut 2017. Dette handler blant annet om null avgift og momsfritak – og fordeler som at man får bruke kollektivfeltet, slipper å betale bompenger og dessuten har lav årsavgift og mange steder gratis parkering. Dette ble sett på som nødvendig for å få fart på elbilsalget i Norge – og jeg skal hilse og si at det har virket etter hensikten!

Da ordningen ble innført, var det bred enighet om at man måtte garantere langsiktigheten i dette, hvis ikke ville det bli altfor risikabelt både for kjøpere/brukere og bransjen. Der kommer 2017 inn. Men det er også slik at det er satt et tak på antall biler i Klimaforliket.

Det gjelder nemlig ut 2017 – eller til antallet elbiler når 50.000. Da dette ble innført var det neppe mange som trodde det var realistisk å komme i nærheten av dette antallet før 2017. Når er det sannelig ikke så sikkert lenger.

Elbil som firmabil: Mange kan spare titusener i skatt


Ikke bare hyggelig

Med den takten det selges elbiler i her i Norge for tiden, er det faktisk høyst realistisk at vi kan runde 50.000 allerede i 2015. Moroa kan altså være over før elbil-eierne tror.

Min teori er at vi vil få se en nedtrapping av fordelene, å fjerne alle over natten vil rett og slett skape for store konsekvenser. Men hvis jeg hadde elbil selv, ville jeg nok særlig vært bekymret for dette med bruk av kollektivfeltene – som vi vet er helt avgjørende for mange av dem som kjører elbil.

Det begynner nemlig å komme ganske mange høylytte meninger rundt dette, blant annet fra busselskaper som opplever at alle elbilene begynner å bli et stort problem – og at de begynner å ødelegge framkommeligheten i kollektivfeltene i rushtiden. Det var naturligvis aldri meningen.

Jeg tror nok også at vi begynner å se litt oppgitthet, kanskje også paret med misunnelse hos alle de som sitter i køen. Når en masse Teslaer til en drøy halvmillion suser forbi på høyresiden, smaker det kanskje ikke så veldig mye av miljøpolitikk lenger?

Som du skjønner: Dette er et ganske uklart landskap. Det er mange sterke synspunkter og interessegrupper som står knallhardt på sine syn. Men til syvende og sist må jo politikerne velge og de valgene blir nok ikke bare hyggelige for elbil-eierne. Tror jeg.


LES OGSÅ: En julegave fra norske politikere


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 5: Disse krasjtestene glemmer du ikke så lett

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: