Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke lenge siden vi skrev om Hondas planer om å lage stasjonsvognutgave av nye Civic.

Civic Tourer er navnet, og den lanses i disse dager i Europa.

Dette er bilen norske Honda-forhandlere mangler – og dermed gleder seg veldig til å få på plass i butikkene. Stasjonsvogn er jo nesten like typisk norsk som brunosten.

Norges-bil


Linjene bedrar. Nye Civic Tourer er større enn den ser ut som


Fordelen er bak

Bilens største fordel finner vi bak. Bagasjerommet svelger nemlig unna hele 624 liter. Imponerende!

Den blir dermed en soleklar ener i denne klassen når det gjelder bagasjevolum. Ja, her slår Civic knockout på de fleste konkurrentene en klasse over.

Fronten er umisskjennelig Civic.

Det kan jo nevnes at store familiebiler som Volvo V70 rommer 575 liter og Toyota Avensis 543 liter. Og at nye VW Golf stasjonsvogn – som har fått mye skryt for nettopp bagasjeplassen – rommer 605 liter.

Nye Civic Tourer banker dem alle ...

En genistrek ...

Mye av hemmeligheten finner vi under forsetene. Det er nemlig der Honda ingeniørene har plassert drivstofftanken. En liten genistrek de kom med der!

Touring-utgaven av Civic er forlenget med 23,5 centimeter i forhold til normalversjonen, men skal oppleves som sporty, samtidig som den altså er romslig.

Særegen siderute


Den bakre sideruta er mildt sagt særegen. Legg også merke til dørhåndtaket til bakdøra. Civic byr på mye design.

Den særegne bakre sideruten spiller oss et designpuss og ivaretar det sporty. Veldig gunstig med tanke på sikt skrått bakover ved for eksempel rygging, er det dog neppe ...

Motoralternativene blir naturlig nok det samme som vi allerede kjenner fra Civic. Vi snakker 1,8-liter bensin på 142 hk, samt den nye 1,6-liter dieselen på 125 hk. De to er trolig det som blir mest vanlig å finne under panseret på disse.

Brukt CR-V: Her får du mye bil for pengene