Volvo er mest kjent for å levere trygge og komfortable biler. Men Polestar modellene er laget for å fart og spenning ...
Volvo er mest kjent for å levere trygge og komfortable biler. Men Polestar modellene er laget for å fart og spenning ...

Volvo S60 Polestar: Volvoen for deg som IKKE har hund ...

Jo visst, svenskene kan faktisk mer enn å tenke fornuftig og sikkerhet.

– Jaså, det neste blir vel Volvo, hund og rekkehus, pleier kompisene å si når den evige ungkaren endelig får seg dame og ser ut som han brått skal slå seg til ro.

Volvo, og da særlig som stasjonsvogn, eller herregårdsvogn som Volvo kaller det, er liksom synonymt med at en har blitt voksen og ansvarlig. Kjøper du det, tenker du på familiens sikkerhet, god plass, diskret utseende og høy komfort.

Men slik må det ikke være. Nå er det nemlig like før vi får et par helt nye modeller, som verken er anonyme å se på eller har fokus på økonomi eller sikkerhet. Snarere tvert imot, kan en nesten si.

Når modellbetegnelsen blir V60/S60 Polestar, da skal du vite at det er fart og spenning som gjelder.

Volvo er mest kjent for å levere trygge og komfortable biler. Men Polestar-modellene er laget for å fart og spenning ...
Volvo er mest kjent for å levere trygge og komfortable biler. Men Polestar-modellene er laget for å fart og spenning ...

Topp 10: Dette er bilene vi drømmer om å eie


350 hk

Polestar har vært samarbeidspartner med Volvo i en årrekke – og er blant annet tungt inne i motorsport. Nå har de fått lov til å bruke sin racingteknologi til å gjøre S60/V60 skikkelig rampete.

Motoren er samme 3-liters rekkesekser som sitter i T6-modellen. Men i Polestar-versjon yter den 350 hk og over 500 nm.

Vinteren: Pass på hvis du bruker dette ofte

Volvo Polestar S60 og v60
Volvo Polestar S60 og v60

Kjapp til 100 km/t

Det er nok til å sende den blå Volvoen fra 0–100 km/t på bare 4,9 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Rå kraft er en ting. Hvordan man får denne ned i asfalten er noe helt annet. Det er neppe grunn til å bekymre seg. Alt tyder på at Volvo Polestar har gjort jobben sin grundig også her.

– Hvorfor bruker bilen mye mer drivstoff enn den skal?

Volvo er mest kjent for å levere trygge og komfortable biler. Men Polestar-modellene er laget for å fart og spenning ...
Volvo er mest kjent for å levere trygge og komfortable biler. Men Polestar-modellene er laget for å fart og spenning ...

Kraftig oppgradert

For det første snakker vi firehjulstrekk. Dessuten er hele hjulopphenget kraftig oppdatert, med blant annet Öhlins justerbare støtdempere, kortere og stivere fjærer, grovere stabilisatorstag og selvfølgelig store, ventilerte bremser for å få stoppet beistet igjen.

For å få plass til bremsene måtte man ha store felger og dimensjonen er 8x19 tommer – som igjen er skodde med 235/40R19 Michelin Pilot Super Sport-dekk.

Girkassen er forresten en 6-tinns automat og Polestar Volvoen leveres ikke med manuelt gir.

Den har launch control for maksimal akselerasjon og AWD-systemet er tunet for mer kraft til bakhjulene enn på alminnelige S60 AWD.

Denne Volvoen vil bare stige i verdi de neste årene

Eksklusiv

Også utvendig får bilen noen spesielle og eksklusive detaljer for denne modellen, i form av spoilere, diffusor og eksklusive emblemer.

Disse emblemene betyr mye moro!
Disse emblemene betyr mye moro!

Nå skal det bli morsommere å kjøre Volvo:

Det samme gjelder interiøret. Aller viktigst er kanskje plaketten på rattet, som forteller akkurat hvilket nummer i den begrensede produksjonsrekken nettopp denne bilen er.

Selv om bilen er ganske så ekstrem, lover både Volvo og Polestar at den skal kunne egne seg like godt til butikk-kjøring som heftige dager på racerbanen.

Begge deler skal kunne lokke fram store smil – og det tror vi så gjerne.

Anders takket nei til en million for den gamle Volvoen

Nei takk!

Kjenner du at du blir litt sugen på en slik Volvo? Da kan vi fortelle at det er en ørliten hake til ved den. Den blir neppe å finne hos norske Volvo-forhandlere. Og grunnen har du sikkert allerede gjettet: Avgifter.

Selv T6-modellen starter på 851.000 kroner – og Polestar-varianten blir naturligvis betydelig dyrere. Så her har Volvo i Norge valgt å si nei takk.

Men det går jo an å importere selv ...

Volvo Polestar S60
Volvo Polestar S60

Les vår test av Volvo S60 T6 AWD her: