Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
En gang i tiden et ekte råskinn - kanskje kan noen bringe denne bilen tilbake til fordums storhet. (Foto: ebay.com)
En gang i tiden et ekte råskinn - kanskje kan noen bringe denne bilen tilbake til fordums storhet. (Foto: ebay.com)

Porsche 356 Speedster: Tro det eller ei - solgt for 350.000 kroner!

Vill budkrig på bil som var så rusten at den knapt kastet skygge.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Her er bilen du virkelig må ha mot for å dra inn i garasjen og begynne å restaurere.

Det er antakelig enklere å sette sammen en Marie-kjeks som har blitt tråkket på av en elefant, enn å sette i stand denne.

Allikevel ble det vill budkrig og nesten tilløp til opptøyer for å sikre seg skrothaugen. Det ene budet slo det andre ihjel og til slutt ble rusthaugen solgt for 350.000 kroner på den amerikanske auksjonssiden eBay.

Klin gærne?

Ved slike tilstander står man igjen med to alternativer: Enten er folk klin gærne, eller så er bilen veldig spesiell.

Det er kanskje ikke veldig mye igjen av det som originalt var en meget spesiell bil - men det legger ingen demper på interressen. (Foto: ebay.com)

Se hele annonsen her:

Heldigvis er det siste alternativ som gjelder – muligens ispedd en liten porsjon av det første også ...

Bilen – eller rettere sagt det som en gang var en bil – er den legendariske Porsche 356 Speedster fra 1957. En bil som ble produsert i kun 1.171 eksemplarer det året, og som IKKE må forveksles med en "vanlig" Porsche 356 cabriolet.

En suksess

Porsche 356 Speedster ble introdusert sent i 1954 etter at Max Hoffman - som var eneimportør av Porsche i USA - tipset fabrikken om at en billigere, åpen versjon ville selge bra på det amerikanske markedet.

Med sin lave frontrute (som kunne fjernes), bøtteseter og lave kalesje, ble Speedster en umiddelbar suksess. Nå er den en legende og som du forstår et svært ettertraktet samlerobjekt.

Unik Porsche-samling selges:

Porsche 356 Speedster ble produsert mellom 1954 og 1957. Den er for lengst en ettertraktet billegende og prisene skyhøye. (Foto: Porsche)

Veldig mange av de som går av disse bilene er såkalte replikaer. Altså ombygde til Speedster og ikke "ekte vare". Men i samlerkretser er det de ekte som gjelder. Det er folk villige til å betale for. Temmelig mye også ...

Porsche 911: Dette var bilen drømmedama skulle hatt ...

Mange tror også – litt feilaktig – at det var Porsche-modellen filmlegenden James Dean kjørt da han så tragisk omkom i altfor ung alder. Det er feil. Han kjørte en Porsche 550 Spyder akkurat på den turen, men han hadde en 356 Speedster også ...

Det verste vi har sett.

Tilbake til dette objektet. Vi må si at dette er noe av det verste vi har sett – som ikke har vært under vann. Bilen er fullstendig opprustet, ja nærmet perforert. Den er rett og slett så rusten at den nesten ikke kaster skygge lengre ...

Det er ingenting igjen. Ikke motor, interiør, forstilling eller hjul. Den er bare et tom skall og knapt nok det. Det virker som den gamle røde lakken holdet de siste "flatbrødbitene" på plass.

Alt som kan verifisere en bil som dette er naturligvis viktig. (Foto: ebay.com)

Budene strømmet inn:

Det kom inn 40 bud på bilvraket. Prisen endte til slutt på 57.200 dollar - noe som tilsvarer rundt 350.000 kroner.

Om du hadde hatt planer om å ta bilen inn til Norge, ville du blitt "belønnet" med 25 prosent moms på toppen av dette igjen.

Les mer om hvordan du importerer veteranbil her:

Objektet vil ikke bare mye jobb – men svært mye jobb og det av folk som kan sitt fag.

Dette er ikke noe for amatører å gi seg i kast med. Prisen på å sette i stand dette vil bli skyhøy. Helt garantert!

Lasse (39) måtte bygge drømme-Porschen selv:


Spennende racinghistorie

Her er et interiørbilde. Du skal ha mot - og penger - for å gå løs på dette (Foto: eBay)


Bilen kan også ha en interessant historie. Det ryktes nemlig at medlemmer av den ikke ukjente Roosevelt-familien brukte denne bilen til racing på 50- og 60-tallet.

Veltebøylen og restene etter startnummer på det vesle som er igjen av dørene kan tyde på at dette stemmer.

Det var visstnok også det som ble bilens endelikt. Den ble bulket under et biløp og ble stående. Etter hvert så forsvant vitale deler som både motor, drivverk og interiør, mens stålmarken fant et nytt og godt hjem – og tydeligvis har levd herrens glade dager i karosseriet til sportsbilikonet.

Nå som bilen får ny eier - som dessuten har punget ut en betydelig sum penger for "vraket" - må stålmarken finne andre beiteområder.

Vi håper at bilikonet etter hver gjenoppstår og kan glede nye generasjoner med sportsbilinteresserte mennesker.

Les også: Så mye Porsche 911 får du for 200 000 kroner: