Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei du Benny! Vi har i høst kjøpt en godt brukt Audi A6 som vi er veldig godt fornøyd med så langt. Til å være ganske gammel har den utrolig mye fint utstyr og det var det vi egentlig falt mest for.

Jeg viste den for et par kompiser for noen dager siden og imponerte dem med blant annet varme i baksetene, det er det ikke mange biler som har den dag i dag! Men han ene kompisen min mener at dette kan være skummelt for batteriet, hvis man kjører rundt med alle varmesetene på, ofte i tillegg til varme i bakruta. Det gjør vi ofte når vi kjører ungene til skolen, de elsker det de også! Aner ikke hvor gammelt batteriet er eller om det har blitt ladet noe ekstra underveis, men håper det holder i alle fall denne vinteren, kjedelig ekstrautgift! Derfor lurer jeg på om vi bør være forsiktig med bruken eller om kompisen min ikke helt vet hva han snakker om? Hilsen Kenneth.

Benny svarer:

Hei Kenneth! Gratulerer med ny bruktbil! Audi A6 var tidlig ute med mye fint utstyr. Hvis første eier tok seg råd til å dra på skikkelig, kan de være rene utstyrsbomber. Det er naturligvis litt ekstra gøy, i alle fall så lenge alt virker som det skal.

Varme i baksetet var A6 veldig tidlig ute med. Tipper det var mange som imponerte venner og familie med det den gangen!

Når det gjelder bruk av mange strømkilder i bilen, er det egentlig vanskelig å gi et helt eksakt svar her. Det har nemlig veldig mye å si hva slags kjøremønster du har. Også tilstanden på batteriet. Dessuten er det grunnleggende viktig at dynamoen lader som den skal. Både dette med dynamo og batteri kan variere enormt på en gammel bil kontra en ny – det er ikke uten grunn at mange kan bli stående i veikanten i løpet av en kald vinter.

Har man i tillegg mye småkjøring der dynamoen ikke rekker å få ladet opp batteriet på hver tur, vil man i praksis tappe ned batteriet – sakte, men sikkert.

Og en morgen – gjerne en skikkelig kald en – kommer det bare et klikk når du vrir om nøkkelen. Det er ingen hyggelig opplevelse.

Lade batteriet: Tro meg – det smeller om dette går galt!


Går mye strøm

Mitt råd er derfor å bruke utstyr som trekker strøm med litt måtehold. Det er jo ikke nødvendig å sette varmesetene på fullt – og kjøre med dem slik hele turen.

Her er gjerne det viktigste å ha litt ekstra lunk når man starter turen og bilen er iskald. Men jeg legger ofte merke til at mange kjører med varmen på fullt mye lenger enn det.

Hvis du guffer på med fire varmeseter, varmetrådene i bakruta og gjerne full vifte også, da er det klart at det går mye strøm. Og da er det i alle fall utrolig viktig at det som lager strømmen og lagrer den virker som den skal.

En kjapp tur innom et bilverksted er ikke dumt her, få dem til å sjekke lading og batteri, det er rimelig og god forsikring.

Hvis du bor et sted i landet der det er skikkelig kaldt på vinteren er en motorvarmer – gjerne i kombinasjon med kupevarmer – også gull verdt. Da setter du deg inn i forvarmet bil og sliter mye mindre på batteriet.

Ønsker deg en god vinter – med varm og god bil!

Du vrir rundt nøkkelen – og det sier bare "klikk"


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 5: Disse kræsjtestene glemmer du ikke så lett

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: